Plauen en Greiz

Maandag 16 juli 2012. De weg naar Weida voerde mij langs Plauen en Greiz. Plauen is een aangenaam aandoende gebruiksstad (zie de foto’s). Greiz (zie geen foto’s; het regende en ik had trek) heeft drie kastelen en een aardige ligging aan de rivier. Bovendien is het Kreisstadt, zodat er altijd wat te doen is. Toch is het stadje niet zo hoopvol. De straten zijn aardig gedaan, maar het ontbreekt er aan inwoners, en dus aan werk, geld, volle etalages. Omdat de DDR een conserverende werking had en de Bondsrepubliek daarna vele ruïnes heeft hersteld zonder haar vernietigingsdrang van de jaren zestig en zeventig hier alsnog door te voeren krijg je een indruk van zo’n stadje in 1933 en zie je als het ware een oude ansichtkaart voor je.

3 reacties

Opgeslagen onder Deutschland

3 Reacties op “Plauen en Greiz

  1. Greiz trof ik bij mooi weer en ik vond het een fraai stadje. Plauen was een stuk zakelijker (o.a. rechtere wegen en meer fabrieken) en ze hadden er zelfs een tram. Waarschijnlijk met uurdienst, want ik zag er bijna geen rijden.

  2. Dat van die tram is mij ook opgevallen. Geen tram gezien, maar de rails zien er goed onderhouden uit.

  3. Ja, het had veel gescheeld als men in het westen Deutschlands ook wat omzichtiger was omgegaan met nieuwbouw na de oorlog. Gelukkig zijn ook daar wel wat aardige plekken te vinden, die je een landelijk gevoel geven…

Reageer

