Grenswandeling

Droom: Op een dag ontdekte ik een paarsrode vlek op de stuur eh,… dinges van mijn fiets. Ik schonk er weinig aandacht aan. De volgende dag was hij groter. De velgen werden rood geverfd, daarna de achterste buis van het frame. Dit was niet leuk meer. Het verfwerk was heel precies gedaan; er moest een kwaadaardige wil achter zitten. Geen einde, geen zin, geen conclusie.

Vandaag kon ik weer lopen en dat besloot ik te doen. Richting Doubrava (voorheen Grün). Voor een kind van de koude oorlog is het nog steeds onwennig dat je op een boswegje de Tsjechische grens kunt overschrijden zonder zelfs maar een identiteitskaart te laten zien. Ik werd ingehaald door de lijnbus van Bad Elster naar Aš, die zelfs op zondagochtend rijdt. Er was meer verkeer dan ik had gedacht; de mensen die naar Selb in Beieren willen snijden een stuk af door het slurfje van Tsjechië. Prachtig dat het kan!
Het dorpje Doubrava was een diep-treurige ruïne. Maar op een info-bord in het centrum (bushalte, brievenbus) van dit gehucht met 100 zielen werd uiteengezet hoe dat zo gekomen was. Sinds 1950 was het slurfje spergebied geweest en de industrie die er ooit geweest was, was sedertdien ter ziele. Zo kon ik de resten van een Oostenrijkse fabriek uit 1912 bezichtigen die in andere omgevingen allang gesloopt zou zijn. Ook het pseudo-kasteel (van de fabrikant?) stond er treurig bij. Een man was bezig de meter gras bij zijn snackbar te maaien. Hij deed dat met een duivelse machine die geweldig veel lawaai maakte en weinig resultaat bood. Zou een eenvoudige handmaaimachine dat kleine stukje niet aankunnen? Het levendigste in het dorp was een bierkroeg, die op zondag om tien uur al veel aanloop had. De auto’s op de parkeerplaats hadden allemaal Oostduitse nummerborden als V, PL, GRZ en Z. Vermoedelijk trekken ze er naar toe omdat het pils hier goedkoper is. Of zouden de pensionkamers (€ 19 per nacht) overspeligen aanlokken? De sfeer was zo bierig dat ik er geen koffie wilde bestellen, temeer daar de serveerster juist doende was heur lange blonde Raponsjeshaar boven het aanrecht opnieuw te arrangeren.

Het wandelpad terug naar Bad Elster leidde langs een gestorven kerkhof, langs wat spookachtige villa’s en akkers en wederom door een woud. Daar stond geen bordje dat de grens aangaf; toch was die duidelijk zichtbaar. Tsjechisch bos is anders, wilder, ruiger. Misschien wordt het niet eens als Nutzwald opgevat. In Duitsland staan de bomen op een bepaalde manier gegroepeerd (zodat er altijd nog een Rettungswagen door kan?), en zelfs het eenvoudigste wandelpad is nadrukkelijk vormgegeven. Een avontuur was dit niet, maar door de exotica-factor en door de regenbui op de terugweg was het net even meer dan een wandeling.

De afgelopen drie dagen heb ik in totaal anderhalf uur regen gehad. Voor Duitsers is dat reden tot geweeklaag: we hebben weer helemaal geen zomer! Maar ik wel hoor, het is warm genoeg om in een enkel hempje te lopen en een beetje regen hoort er gewoon bij. Zomer hoofdregentijd, weet je wel. Laat de klagers maar gauw naar de Dominicaanse Republiek vertrekken. Daar is nu ook een Duitse slagerij geopend, zoals op de TV getoond werd, dus daar hoeft het hun aan niets te ontbreken.

4 reacties

Opgeslagen onder Dromen, Duitsland, Europa

4 Reacties op “Grenswandeling

  1. ” … heur lange blonde Raponsjeshaar boven het aanrecht opnieuw te arrangeren.”

    Oh heerlijk, moest schallend lachen toen ik dat las.

    Ja, de Duitsers klagen wel erg over het in hun ogen slechte zomerweer, dat valt me ook op. En dat terwijl het met de regen inderdaad best meevalt en de temperatuur eigenlijk heel aangenaam is (vind ik). Ik had vroeger altijd het idee dat Nederlanders zulke mopperkonten zijn op dat gebied, maar ik geloof dat het hier nog een graadje erger is.

  2. 1816 was écht een jaar zonder zomer. Na de uitbarsting van de vulkaan Tambora op Soembawa zweefde er zo veel stof en as in de lucht, dat de zon er niet meer doorkwam. Noodweer, slechte oogsten en hongersnood waren het gevolg. Het zou met niet verbazen als de Duitsers sindsdien spreken van ‘geen zomer’. Zoals men zich ook de inflatie van 1923 nog altijd ‘herinnert’.

  3. Dat van die Dominicaanse Republiek heb ik ook gezien. Pensionado’s die daarheen emigreerden omdat de Duitse pensioenhoogte thuis onvoldoende was en daar net goed. Maar die lui waren wel al een keer of wat van hun bezit beroofd, want voor de Dominicaners waren ze rijk. Gelukkig waren er meer Duitsers, dat gaf een band. Net als in andere Zuid-Amerikaanse landen het geval zal zijn, zo bedacht ik me. Mooi sfeerbeeld, die grensoverschrijdende paden en wegen. Ik was ooit in Tsjechie op een soort drielandenpunt, daar kwamen Tsjechie, Polen en de vroegere DDR bijeen. Naargeestige sfeer., maar je kon er heerlijk eten in een Amerikaans aandoende ranch met steaks en heerlijk bier. Tsjechisch, dat spreekt…

  4. NASCHRIFT: Honderd jaar geleden, toen alles nog gewoon was, regende het hier ’s zomers ook al, getuige het Internet:
    De aard van den regen in Midden-Europa. — Hierover schrijft Schwalbe in het Metereologische Zeitschrift van 1907. Hij komt tot de volgende resultaten.
    1. Regen met onweer vormt een vrij groot deel der totale hoeveelheid (te Berlijn ruim 1/5), zoodat die regen in de meeste streken van Duitschland den zomer het regenrijkst maakt: laat men dien regen er buiten, dan vallen de hoofdregentijden in herfst en lente (maximum in den herfst) en de droge tijden in zomer en winter (minimum in den zomer).
    2. In het westen, vooral aan zee, is de winter haast even regenrijk als de zomer, soms zelfs regenrijker: daar zijn voorjaar en zomer de droogste tijden.
    3. In Oost-Duitschland is de zomer de hoofdregentijd, ook als men den regen met onweer buitensluit.
    4. Buien komen vooral voor in de lente en den herfst, in de kuststreken vooral in laatstgenoemd jaargetijde.
    5. Regen over groote gebieden komen aan zee het meest in den winter, in de overgangsgebieden in den herfst en in Oost-Duitschland in den zomer voor.
    6. Sneeuw valt aan de kusten en in het westen van Midden-Europa vooral in korte buien; in het oosten sneeuwt het heele dagen.

Reageer

