De dingen

Gedachten, ideeën, woorden, voorstellingen, associaties, dromen, daar is goed mee te leven, maar dingen? Vooral high-tech-uitvindingen dragen sterk bij tot het leed in de wereld.

Een gehoorapparaat: geprobeerd, getest, tot de aankoop besloten. Op de tweede dag na aankoop ging het peperdure ding al kapot. Voor reparatie moet het worden ingestuurd; over een week of vier à zes (!) komt het terug. Intussen leenapparaten. Op en neer naar de orenboer, wachttijd, enzovoort.

Een nieuwe mobiele telefoon kostte een smak geld, maar ook vier uur uit mijn leven. Eerst chaos en onduidelijkheid over tarieven. Dan het opladen en installeren van het nieuwe ding. Dat ging niet; na herhaalde pogingen de conclusie: het ding is kapot. “Gaat u maar een uur koffie drinken of zo; wij zorgen voor een nieuwe.” Dat deden ze; weer twee uur opladen, overbrenging data enzovoort. Vanochtend nog even terug geweest, want een bepaald noodzakelijk kabeltje zat er niet bij. Ach, fietsen is gezond.

Mijn vorige printer deed het niet meer toen ik er een nieuwe cassette met toner in schoof. Lag dat aan de printer of aan de cassette? De printer was oud, ik was wel aan een nieuwe toe, een die ook kon scannen. Een nieuwe dus maar. De daarin meegeleverde toner is inmiddels op, dus ik probeerde de cassette die nog in de oude printer zat. Er gebeurde niets; het had dus toch aan de cassette gelegen. Nu moet ik weer zo’n cassette bestellen en dan maar afwachten of het apparaat die slikt. Of is dat intussen besmet door die vorige, kennelijk foute cassette? De oude Babyloniërs hadden nooit last met zulke dingen.

De nog vrijwel nieuwe computer doet raar. Bij bepaalde opdrachten loopt hij vast. Aan ongewenst pop-up boodschappen heb ik een einde kunnen maken met behulp van een gebruikersclub. Maar dat hij honderden volkomen zinloze NSIRD-bestanden aanmaakt, daar wist niemand wat van. Twee anti-virus en anti-malware programma’s beweren dat mijn computer helemaal schoon is; toch heb ik sterk de indruk dat er een vreemde in is gekropen.

Fietstas en slot van de vorige fiets passen niet op de nieuwe. Nee, waarom ook.

3 reacties

Opgeslagen onder Apple, Computer, Economie/Wirtschaft, Einkaufen

3 Reacties op “De dingen

  1. Zijn dit misschien vrij oude bestanden die niet goed geconverteerd konden worden naar een gangbaar (modern) bestandsformaat?

    (Jij hebt ongetwijfeld – als ik je mag vergelijken met de grote meerderheid van de computergebruikers – veel bestanden met bijzondere lettertypes, bestanden ook die veel bijzondere opmaakkenmerken hebben, voetnoten/eindnoten/inhoudsopgaves – wat niet al.)

  2. Het zijn bestanden van vandaag, gisteren, vorige week en terug tot in 2023. Lang niet allemaal tekstbestanden.

  3. Het moest niet mogen! Grr.

    Even overwogen ik het verhaal door te sturen naar mijn ouders maar bedacht me.. het zou ze weliswaar veel herkenning bieden maar mss ook ontmoedigen. Want er is veel.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.