Boeken ruimen – vervolg

Geert Mak blijft. Nederlandstalige boeken houd ik vaak, omdat ik die in Kassel nergens zou kunnen krijgen. Modiano: zes bandjes weg, vond eigenlijk alleen zijn twee vroegste werken goed, en die blijven. Ernest Renan, Souvenirs d’enfance? Weet ik niet, zal ik op de stapel nog te bekijken werken leggen. Hij krijgt nog een kans. Heel vreemd is het, dikke romans van Thomas Mann weg te doen. Ik lees graag Mann, maar ik weet ook dat die boeken in de bibliotheek van mijn nieuwe residentie staan, dus dan hoef ik ze niet zelf te bezitten. Dat scheelt weer 17 cm. Gerard Reve? Ik denk dat ik zal houden: De avonden, De ondergang van de familie Boslowits + Werther Nieland en Nader tot U.

Boeken wegdoen blijft een secuur en soms wat moeilijk werkje, maar wat een plezier om andere vormen van bedrukt papier weg te doen! Tijdschriften, brochures, reisgidsen, gebruiksaanwijzingen, ik heb er echt schik. in. Een meter in tien minuten, waar ik vroeger een hele maand over deed. De verhuizer zal al het oud papier meenemen, maar ik vind het ook leuk om zelf een hoop naar beneden naar de container te brengen. Weer 28 cm landkaarten en reisgidsen!

En nu ga ik twee stukken uit Bach’s Hohe Messe zingen; kijken of dat nog gaat. Op grond daarvan zal ik dan beslissen of ik eind juli nog in Freckenhorst ga zingen.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Literatur

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.