Nieuw!

Sinds jaar en dag deed ik tot volle tevredenheid mijn was met hetzelfde wasmiddel. Hetzelfde? Zeg dat niet tegen de fabrikanten die het maken. Die vernieuwen het spul regelmatig, naar zij beweren. Nieuw! Nu met nog meer … ! Dan is er meteen weer een reclameactie: het pak is iets groter en 20% is gratis, dus als je boven uit het pak schept, was je zelfs een tijdje helemaal voor niks.

Van die vernieuwingen heb ik nooit iets gemerkt: een grammetje van dit erbij, een snufje van dat: als leek merk je daar niets van. Of misschien is het gewoon leugentaal en hebben ze helemaal niets veranderd. Maar nu is er echt een vernieuwing: met de nieuwste versie van het merk X ruikt je was anders. Minder prettig. Onaangenaam zelfs. Zo kwam de wens op, naar een ander wasmiddel om te zien.

Hoe doe je dat? Voor zulke gevallen is er de Duitse consumentengids. Daaruit heb ik de namen van de beste wasmiddelen opgepikt en zal die binnenkort gaan kopen. Maar wat hoor ik nu in het nieuws? De betrekkelijk kleine Duitse fabriek die dat goede spul maakt is failliet, en wel definitief. Naar verluidde was er door de corona-crisis minder wasmiddel verkocht. Je kunt het je voorstellen: veel mensen zaten dag in dag uit thuis in hun steeds morsiger wordende trainingspak. De redding door de versoepelingen kwam te laat.

De vreugde van goed ruikende was zal dus van korte duur zijn. Als de restvoorraden op zijn worden we gedwongen terug te keren naar de multinational met zijn stinkende A-merk.

Helaas is het niet alleen wasmiddel waarmee dit gebeurt. Verscheidene degelijke Duitse kwaliteitsproducten moesten reeds het loodje leggen en werden vervangen door de middelmatige producten van de grote jongens. Of bijna failliet gaande bedrijven worden opgekocht door een investeerder, die het merk wel aanhoudt, maar het uitholt, zodat het niet meer zo goed is.

2 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Economie/Wirtschaft

2 Reacties op “Nieuw!

  1. Huishoudelijke reactie: er is altijd nog het redmiddel van het zelf afschaven van een blok lavendelzeep van Marseille voor in de wasmachine. Een (heerlijk geurend) werkje en voilà, geen grotejongensfabriek nodig 😉

  2. Ah, Savon de Marseille. Zulke zepen heb ik wel eens zien liggen op historische markten. Maar omdat ik niet wist wat ermee te doen heb ik ze maar laten liggen.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.