Het schip der woestijn

De foto van het containerschip dat vastzit in het Suez-kanaal is voor mij schokkend, omdat het me met een schok doet beseffen dat eigenlijk de hele wereldhandel aan de grond is gelopen. Misschien wist iedereen het al, maar ik had die foto nodig om het te beseffen. Het is wilde waanzin dat al die troep ergens ver weg wordt vervaardigd en naar Europa verscheept. Je moet het na een jaar weer weggooien, en tot die tijd heb je er maar weinig plezier van. Intussen zijn er enkele havens tot het wanstaltige uitgebaggerd en andere havens de vergetelheid in geschopt omdat die monsterschuiten bijna nergens kunnen aanmeren. Nu blijkt dat kanaal ook al te smal. Nee hoor: het kanaal is breed zat, het schip is te groot! En de spulletjes zijn te veel.

Het containerwezen was door Corona toch al behoorlijk ontregeld en is dat nu nog meer. De vervoerprijzen stijgen. Er zullen hier en daar tekorten ontstaan aan de gekste kleine dingen: flesopeners, kunstbloemen, luierbroekjes, en ook essentiële onderdelen voor computers of auto’s, maar dat regelt zich wel weer. Met de medicijnen, waaraan vorig jaar een tekort was, is het ook weer goedgekomen: die worden nu tot ieders voordeel gemaakt in Slowakije of zo. Misschien zouden er voortaan wat minder ‘dingen’ gemaakt kunnen worden? Zouden de mensen, door toenemend inzicht of door bijvoorbeeld flinke prijsstijgingen, er minder van gaan kopen? Laat de Chinezen lekker stikken in hun troep: ik wil weinig goederen, van Europees fabrikaat, die jarenlang meegaan.

4 reacties

Opgeslagen onder Niks

4 Reacties op “Het schip der woestijn

  1. Er zou een tekort dreigen aan papier pulp. Dat zou dan weer een tekort aan wc-papier kunnen opleveren. Geen idee of dit klopt maar het staat op de nieuws site en niet op een obscure social media met allerlei rare complot theorieën. Dat wordt weer hamsteren vrees ik. Benieuwd wie hier achter zit.

  2. Xi brengt de westerse beschaving de doodsklap toe!

    Ik heb nog papier tot juli, schat ik zo.

  3. De goedkope wegwerpmondkapjes die China door dwangarbeiders in Uyghuristan laat vervaardigen komen gewoon met de trein door Kazachstan en Rusland naar de EU. Die schepen tussen oost-China en Europa gaan met een berg tankers tussen het Midden-Oosten en Europa door het Suezkanaal. De rest (USA-Japan, USA-Europa etc hebben andere routes.) Inmiddels vaart al een deel om via Zuid-Afrika. Die prijzen zullen wel een paar procent stijgen.

  4. WC papier komt hoofdzakelijk uit Frankrijk (gercycled papier) en Zweden (duurder van hout).

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.