Terug in de trein?

De spoorwegen hebben de wind mee in Duitsland. Na jarenlang stiefkindje te zijn geweest staan ze plotseling weer in de belangstelling. En er is geld voor.
Zo is er een beweging die al jaren geleden gesloten spoorlijnen wil heropenen. Soms is dat succesvol, bij voorbeeld met de lijn van Friedrichsdorf naar Brandoberndorf. Die werd overigens lang voor de huidige boom al heropend, en met succes. Rails gefatsoeneerd, frisse perrons gebouwd, signalen, aanwijsborden, corporate identity, nieuwe treinstellen. Goede verbindingen met Frankfort, in de spitsuren ook zonder overstap. De treinen kunnen tot 80 km p.u. rijden. Er zullen niet veel mensen uit Brandoberndorf naar Frankfort forenzen, want de rit duurt anderhalf uur. Uit de tussenliggende plaatsen waarschijnlijk wel; de woningnood is groot in Frankfort. Deze treinverbinding lijkt net uit te kunnen, want er liggen wel wat uitdijende plaatsen langs de baan, bijv. Usingen, 15.000 inwoners, en Frankfort lokt hoe dan ook.
.
Bij mij in de buurt is het zieltogende lijntje van Marburg naar Frankenberg opgeknapt en verlengd tot Brilon, natuurlijk met gebruikmaking van de oude rails die er nog lagen. Na drie kwartier tjoeken bent u al in Frankenberg (18000 inwoners), na anderhalf uur in Korbach (24.000 inw.), na ruim twee uur in Willingen (6000 inw.) en na tweeëneenhalf uur in Brilon Stadt (25000 inw). Waarom rijden die kleine treintjes zo hartverscheurend langzaam? Omdat er onderweg alleen maar gelijkvloerse, overwegend onbewaakte overgangen zijn, en dat zal ook zo blijven. Een klapper wordt dit lijntje van ongeveer 100 km. dus nooit, want wie wil zich nog zo langzaam verplaatsen?
.
Door het nieuwe geld dat ter beschikking komt wordt nu op vele plekken gedacht aan het heropenen van oude spoorlijnen. Zo bij voorbeeld de Lumdatahlbahn, 26.8 km van Lollar (10.000 inw.) naar Grünberg (14000 inw.); daartussen Staufenberg (8500 inw.) en allerlei veel kleinere plaatsen.
Maar zeg nu eens eerlijk: wie zouden er dan in dat treintje gaan zitten? Wie is geïnteresseerd in godverlaten stationnetjes ergens buiten het dorp? En hoe snel zullen de treintjes rijden? En wordt het traject ook geëlektrificeerd? Welnee, het blijven natuurlijk stinkende Diesel-locomotieven.
.
Zullen die kleine lijntjes ooit rendabel zijn? Nee, maar dat hoeft ook niet. Het land en de gemeentes kunnen voor geld een railverbinding bestellen en die willen best betalen, want het hebben van een eigen trein vergroot het Heimat-gevoel. Voeger was er immers ook een trein? En wat heerlijk, als de Wikipedia voortaan vermeldt dat je dorp aan een functionerende spoorlijn ligt.
.
De kleine lijntjes lijken niet werkelijk toekomst te hebben. Op een dag komt er een regering die echte rentabiliteit verlangt en dan is het weer afgelopen. Wat echt fijn zou zijn is het bouwen van snelle railverbindingen, maar dat blijkt absurd duur en zeer tijdrovend te zijn (bijv. Stuttgart—Ulm). Hier in de buurt zou ik best een snelle railverbinding door het Sauerland richting Keulen willen hebben. Maar die zou vele tunnels vergen en het gebied heeft nauwelijks inwoners. Die komt er dus nooit.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Duitsland, Trein&tram

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.