Fijn met de trein

Vliegen is niet goed, treinreizen is beter, hoor je de laatste tijd. Helemaal mee eens: ik heb een hekel aan vliegen, ik houd van treinen en tijd heb ik ook. Maar het spoorwezen is jammerlijk achteruit gegaan.
.
Ik overwoog nog eens naar Stockholm te gaan. Vroeger deed ik dat vanuit Amsterdam met de trein. Dat duurde naar ik meen 20 uur, met in het ideale geval slechts één overstap in Kopenhagen. Het traject Hamburg – Kopenhagen herinner ik mij: dat duurde vier uur. En vanaf Kopenhagen prettig in de slaapwagen, zodat je ’s ochtends fris in Stockholm aankwam. Beide treinen gingen een keer op de pont: van Fehmarn naar Rødbyhavn en van Helsingør naar Helsingborg, maar dan kon je blijven zitten, resp. liggen. Tegenwoordig ziet het er veel beroerder uit. Bij voorbeeld:
.
Amsterdam  11:00
Osnabrück   14:06
– overstap 19 min.
Osnabrück    14.25
Hamburg     16:14
– overstap 1:14 uur
Hamburg    17:28
Kopenhagen    22:34
– overstap 47 min.
Kopenhagen   23:21
Malmö    0:06
– overstap 3:58 uur
Malmö    4:04
Stockholm    8:35
.
Totale reistijd 21:35 uur. U kunt ook twee uur later van huis, maar dan moet U zes keer overstappen. Ziet U zich al sjouwen op al die overstapstations, met uw bagage (valiezen, hoedendozen, kinderwagen, kattenmand)? En wat een vondst: vier uur wachten in Malmö, midden in de nacht!
.
Het traject Malmö – Stockholm duurt nog maar viereneenhalf uur; dat komt omdat er in Zweden snelle treinen in gebruik zijn genomen. Vroeger was het geloof ik zeven uur. Maar die trein kun je dus niet in Kopenhagen nemen, je moet eerst met het boemeltje over de brug over de Sont. Van Hamburg naar Kopenhagen duurt een uur langer dan vroeger omdat de trein niet meer op de pont gaat, maar met een grote omweg door heel Denemarken moet rijden.
.
Vanuit mijn huidige woonplaats Marburg ziet het er niet beter uit. Vertrek 12.20, dan overstappen in Kassel en Hamburg en de rest als boven.
.
Heilige Greta, sta ons bij!

7 reacties

Opgeslagen onder Europa, Reizen, Trein&tram, Zwedenreis

7 Reacties op “Fijn met de trein

  1. Idd als je om 13:00 uit Amsterdam CS vertrekt, dan duurt het 19 uur en 35 minuten. Ook daar zitten erg lange overstaptijden bij. Heb ook nog gekeken of het een optie is via Frederikshaven-Goteburg of via Travemunde, Rostock of over Rugen. Werd allemaal nix. Je kan beter een vliegtuig nemen. Leeg verstookt zo’n ding net zoveel brandstof als vol. Je moet er al voor zorgen dat een vliegtuig helemaal niet vertrekt wil het effect hebben. Werkt dus pas als je 200 medepassagiers in de trein meekrijgt. 😉

  2. ’t Kan nog sneller als je om 07:00 uit Amsterdam CS vertrekt, dan ben je nog dezelfde dag in Stockholm na16 uur en 37 minuten treinen. Punt is wel dat aankomen om 23:37 in Stockholm ook niet alles is.
    07:00 Amsterdam IC 141
    10:06 Osnabruck
    10:25 Osnabruck IC 2220
    12:13 Hamburg
    12:43 Hamburg RE7
    14:42 Flensburg
    14:48 Flensburg IC
    16:14 Fredericia
    16:21 Fredericia ICL
    18:08 Kobenhavn Hov
    18:23 Kobenhavn Hov SJ Snafbtag X2000 500
    23:37 Stockholm

  3. Ah, die trein van 18.23 uit Kopenhagen gaat toch over de Sont-brug. Maar vijf keer overstappen is ook gortig. En twee Duitse overstappen zijn riskant, wegens vaak voorkomende vertragingen. Zes minuten in Flensburg, dat gelooft niemand.

  4. Er gaan overigens ook nog 3 EC-treinen v.v. per dag tussen Hamburg en Kopenhagen via de boot van Puttgarden-Rodby. Die sluiten alleen niet zo aan op de rest van het traject, dus het is zeker niet sneller. Milieuvriendelijker is het ook niet. Het schip zou nog kunnen, maar het traject Lübeck-Roskilde is zonder bovenleiding. Dan rij je dus 300km in een diesel-trein.

  5. nou, Emigrant,
    raap de moed maar bij elkaar als je die reis toch wilt maken 😉
    Ik zou best per trein, bus of zo naar mijn zoon of jongste dochter willen gaan, maar naar de Filipijnen of Canada Britich Columbia is dat wat moeilijker, neem ik toch maar een vlieg ticket … Met ook wat overstapjes ben ik vanuit zuid Frankrijk ook zowat 21 tot 24 uur onderweg, inkluis wachttijden… Met een waterfiets zou ik misschien de Atlantische oceaan uit kunnen pedaleren, met wat bochtjes om in de Pacifistische Oceaan te komen en dan van de tropische Pacific (Filipijnen) terug omhoog te trappen naar koudere Pacific tot de kust bij Vancouver … 😉 … Ik zal even bij Mappy een route-plan opvragen …
    Maar alle gekheid op een stokje, ik heb eigenlijk nog nooit geïnformeerd naar bootvervoer, ga ik toch eens om vragen bij mijn reisagentschap of googelen …
    Zuidelijke groet,
    hanny

  6. Ik was deze zomer voor het eerst van mijn leven in Zweden. We geraakten niet geheel tot Stockholm, daar was mijn geëmigreerde vriendin niet neergestreken met haar nieuwe gezin. Heen per auto over de brug van Kopenhagen naar Stockholm vond ik met die storm niet fijn. En ook wat prijzig. Maar de boot terug van Malmö naar Travemunde was perfect. Niet snel. Wel heerlijk slapen, douchen, rondlopen. En vanaf daar was het nog maar een klein eindje rijden tot Groningen.

    Ik heb een omgekeerd probleem. In mijn auto zijn vaak zitplekken leeg. Voor 1 tot 5 man. Er wordt nauwelijks meer gelift. Maar ik zou graag mensen meenemen naar Berlijn, Italië, Zuid-Frankrijk , Maastricht, Rotterdam of Amsterdam. Van Facebook hou ik me verre. Hoe in contact te komen met potentiële mede passagiers?

  7. Emigrant

    @Lehti Paul: Ik heb eens een boot gehad van Travemünde naar Trelleborg, niet ver van Malmö. Een prima reis; vreemd was echter, dat Trelleborg maar zeer gebrekkig op het spoorwegnet is aangesloten. Vroege aankomst, lang wachten en overstappen herinner ik mij.

    In Duitsland heb ik ooit een website gebruikt die bemiddelde in Mitfahrgelegenheit. Per internet krijg je een indruk van de meerijder, die ook een waardering in punten krijgt, zodat dronkelappen, opdringerigen, stinkerds en akelige kletsmajoors worden uitgesloten. Dan wordt er een afspraak gemaakt over eventueel meebetalen of niet, en de plek van oppikken en uitstappen. Dat werkte heel goed.

    In Nederland ken ik de situatie niet, maar daar moet toch ook zo’n bemiddelingsdinges bestaan?

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.