Brug weer dicht

De pas heropende brug in Marburg was gisteren voor enige uren weer gesloten, en wel doordat enkele honderden fietsers daar demonstreerden. Ze waren boos omdat er wel een nieuw trottoir was aangebracht, maar geen fietspad. Ze eisten verder dat de binnenstad autovrij gemaakt zou worden. Nu lijken auto’s in het algemeen op de terugtocht; over dertig jaar zullen ze er wel niet meer zijn, maar op dit moment is het  vrijwel ondoenlijk aan die eis tegemoet te komen. Er is hier gewoon te weinig plaats. Alleen de historische binnenstad, die op een berg ligt, is autovrij. Als er een fietspad of strook op die brug zou zijn zouden fietsers vóór en na de brug in benauwdheid raken. Fietsers zijn vaak erg bang: ze moeten dapper zijn: niet angstvallig langs de rand gaan rijden in de hoop dat ze niet opzij gedrukt worden, maar in het midden van de rijbaan een volwaardige plek opeisen. Ik doe dat altijd en er wordt nooit achter me getoeterd; automobilisten begrijpen dat ze ook zonder mij niet sneller vooruit komen. Grote snelheden zijn hier nu eenmaal niet te behalen en op de fiets haal je auto’s meestal makkelijk in; dat weten zij ook. Een binnenstad autovrij maken lukt alleen als er een ringweg om die stad is, en dat is hier om geografische redenen onmogelijk (bergen, rivier). We hebben juist de afgelopen maanden gezien wat voor opstoppingen er ontstaan als er één brug niet toegankelijk is; willen de boze fietsers die toestand bewaren of nog verergeren? Zij willen toch ook wel eens in Noord fietsen?
.
Er is overigens de laatste jaren “slechts” één fietser verongelukt door contact met een auto. Maar dat was ergens waar heel veel plaats was en waar eigenlijk helemaal geen contact tussen de beide voertuigen mogelijk was geweest. Het blijft een raadsel hoe dat heeft kunnen gebeuren. Het slachtoffer kan het niet navertellen, de chauffeur snapte het ook niet en had niets verkeerds gedaan. Dit ongeluk wordt wel telkens aangevoerd om te bewijzen hoe gevaarlijk Marburg is voor fietsers.
.
Wat er nu natuurlijk gaat gebeuren is dat fietsers het nieuwe trottoir op de brug in bezit nemen, zodat ze dat ook al met het oude trottoir aan de andere kant hadden gedaan. Daar gaan ze de voetgangers het leven zuur maken. Het omgekeerde komt ook voor. De gemeente had al een fietsroute voorzien over de rivier. Er zijn twee smalle autovrije bruggen, vrijwel naast elkaar. De ene zou voor voetgangers zijn; de andere, die mooi op een aantal fietspaden en zelfs een fietsstraat aansluit, voor fietsers. Maar geen mens houdt zich daaraan, en omdat op die plek de voetgangers in de meerderheid zijn (universiteit, winkels, bios) zijn het daar de voetgangers die de fietsers in de weg lopen. Verder zitten daar bedelaars met hond en schoteltje die de paden nog smaller maken, pal onder het bordje dat dat verbiedt natuurlijk. Een bredere brug bouwen? Dat is meer naar het Zuiden gebeurd, voor fietsers én voetgangers. Maar dat helpt niet: ook daar loopt en rijdt alles zo chaotisch door elkaar dat er voor niemand een prettig doorkomen is.
.
Toen de brug dicht was heb ik gezocht naar ontwijkende fietsroutes, en ik heb enkele goede gevonden, o.a. door de voormalige botanische tuin en langs de nieuwe UB. Ik ben vaak de enige die daar rijdt; de mensen wíllen het zich domweg niet makkelijker maken. Nee, Duitsers op de fiets, dat is niets gedaan. De hemel beware ons wanneer de elektrische step hier om zich heen grijpt.

8 reacties

Opgeslagen onder Fietsen, Marburg

8 Reacties op “Brug weer dicht

  1. Verzet om het verzet?

    Ik hoor hier steeds meer enthousiaste verhalen over de positieve gevolgen van het terugdringen van de auto.
    Ach, ik heb makkelijk praten ik heb geen auto.

    Zonnige groet,

  2. Kon hier nog niet veel vinden: https://adfc-mr.de/

    Het is alweer even terug, maar mijn ervaring is dat Duitsland 2 soorten steden heeft. Studentensteden als Münster, Göttingen en Tübingen waar zeer veel gefietst wordt en je overal fietsen ziet staan. Die fietsers rijden hoofdzakelijk zonder helm. Ze gebruiken de fiets voor alles en zijn assertiever. In andere steden zie je veel minder fietsers, eigenlijk alleen recreatieve fietsers en wat racefietsers. (Vrijwel geen fietsen bij winkels.) Dragen allemaal een helm en kijken vaak akelig angstig uit hun ogen met hetzelfde angstige fietsgedrag. Dus teveel rechtsrijden en veel op de stoep rijden. Schoolkinderen zie je er niet fietsen, die worden in bussen vervoerd. Ik vermoed dat Marburg er een beetje tussenin zit. En dan kom je met de ligging al snel in de knoop qua ruimte. Fietsaantal dwingen dan niet voldoende ruimte af en winkeliers zien de fietsers niet als een grote klantengroep.

  3. @Ximaar: Dat interview is inmiddels wat verouderd. De spreker denkt blijkbaar nog dat de functiescheiding van de beide kleine bruggen zal functioneren.

    Ja, je hebt wel gelijk, Marburg zit ertussen in. Ook niet-studenten fietsen hier, omdat je met de auto alleen maar langzaam ergens heen komt en dan niet kunt parkeren. Er is hier ook doorgaand autoverkeer door de stad. Niet Zuid-Noord, want daar is die lelijke Stadtautobahn goed voor, maar voor Oost-West-verkeer is de binnenstad onvermijdelijk.

    Ik ben benieuwd of de opstoppingen aan de noordkant nu verdwenen zijn. Misschien zullen de steeds aantrekkelijker aanbiedingen van het openbaar vervoer ook ontlastend werken.

  4. Vreemd, ik had een beetje schuw om over de hernieuwde brug te gaan. Maar vanochtend ben ik eroverheen gefietst. Het was weer als vanouds.

  5. Tip de protesteerders (of politici) eens om in Groningen te komen kijken hoe dat hier gaat: door het het zo onoverzichtelijk mogelijk te maken (Westerhaven, Korreweg/ Wilhelminakade) , let iedereen beter op (en gebeuren er minder ongelukken). Erg on-Duits, maar vast een eyeopener dat minder regels soms meer veiligheid oplevert. (Hoewel die Venezuelaan ook schuw (mooi woord) had om hier te fietsen en het verbaasd was dat het licht hier voor fietsers op de kruispunten voor alle richtingen tegelijk op groen springt. (Net China van vroeger).

  6. @Lehti Paul: Minder regels? Daar moet je hier niet mee aankomen. Maar veel fietsers negeren alle regels, dus in zoverre is er al in voorzien.
    En in het algemeen wil Duitsland niets leren van kleinere landen. Het wil bij voorbeeld ook helemaal niet weten hoe uitstekend het onderwijs in Finland geregeld. is.

  7. En zo verbaasde ik me onlangs in Zweden in gesprek met Nederlanders die erheen emigreerden. Een ZZP-er verzekerd zich daar (verplicht?) tegen van alles, uurprijs daardoor erg hoog maar m.i. wel een eerlijker concurrentie (NL komt er maar niet uit wat dit aangaat).
    En wie daar een gehandicapt kind op de wereld zet, dat intensieve zorg behoeft. kan rekenen op een salaris van de overheid. De zorg voor het kind wordt als werk beschouwd, waar heel land de lasten van draagt. Zoiets zou in NL veel PGB ontvangers een hoop stress en geregel schelen. (“Ja zeker, kind kan nog altijd niet zelf eten, lopen, whatever, steeds weer opnieuw”).
    Niet gecheckt allemaal. Maar ik geloof het gelijk. Gewoon meer belasting en wat meer zorg voor elkaar. Iets met solidariteit en zo.

  8. Ja Zweden is een stuk minder rijk dan vroeger, maar is vast besloten de verzorgingsstaat in stand te houden. Het kán wel degelijk.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.