Godsdienst als splijtzwam

Onlangs was er een jonge vrouw, van wie ik even dacht dat ik wel met haar getrouwd had kunnen zijn. Denkt U nu niet meteen rare dingen, dat doe ik ook niet. Ik ben te oud voor zoiets, bovendien is zij 45 jaar jonger dan ik en otherwise engaged. Het was meer een gedachtenspelletje, een voorstelling. Zoals wij bij elkaar pasten en op elkaar reageerden: werkelijk, ik kon mij een goed huwelijk voorstellen, ware het niet dat … zij tot een van die extreme protestantse kerken behoort, een schuurgemeente. Naast al het andere is dat toch een stevig huwelijksbeletsel.
.
En ooit had ik een echte vrouw leren kennen. Ik was opgelucht dat ze niet kerkelijk was, maar daaraan bleken al spoedig ook bezwaren te kleven. Ze was namelijk esoterisch, en zo kwam het tussen ons toch nog vaak tot verhitte ‘godsdienst’gesprekken. Dáárop is het niet stuk gelopen, maar het bedierf wel een beetje de sfeer, soms.
.
Van mijn grootmoeder heb ik veel gehouden, en zij ook van mij. De verhouding bekoelde echter toen zij 83 was en ik 25. Het werd haar langzamerhand duidelijk dat ik de kerk verlaten had en dingen deed die helemaal niet pasten bij de Gereformeerde leefwijze. Toen werd ik verstoten. We zagen elkaar nog wel eens, maar dan was er altijd een afstand. Het lag niet aan mij, naar ik meen: zij mocht immers alles geloven wat zij wilde, maar ik mocht niet ongeloven wat ik wilde.

8 reacties

Opgeslagen onder Godsdienst, Persoonlijk

8 Reacties op “Godsdienst als splijtzwam

  1. Op de een of andere manier vind ik spiritueel/zweverig een veel grotere onoverkomelijkheid dan chistelijk/gereformeerd.

  2. Daar kon je wel eens gelijk in hebben.

  3. Ergens rond m’n 20ste heb ik bedacht dat religie vaak ingezet wordt als wapen. Zo vond en vind ik Noord-Ierland een simpele koloniale oorlog waarbij de Ieren RK moeten zijn en de bezettende Engelsen van de Engelse kerk. Die Engelse kerk kan ik moeilijk een protestantse kerk noemen. Hij lijkt veel meer op een katholieke kerk met als enige verschil dat ze geen paus hebben. In Ierland bestaat die voormalig Engelse kerk ook nog en heet ie de Ierse kerk. En die hebben in dat land totaal geen probleem met de katholieken.

    Op gezinsniveau wordt de kerk ook als wapen gebruikt om de groep bij elkaar te houden. Dat heb ik rond m’n 20ste meegemaakt toen mijn ouders kant moesten kiezen bij een kerkscheuring die puur om 1 persoon (fabrieksdirecteur) ging. Ik heb me destijds als kerklid (alleen vanwege doop) uit laten schrijven en ben niet met mijn ouders overgestapt naar een andere kerk.

  4. De Anglicaanse kerk heeft een hoogkerkelijke variant, die sterk op katholiek lijkt, inclusief de prachtige kerkmuziek, en een laagkerkelijke, die eerder op gereformeerd lijkt.

  5. Zelf ken ik de Anglikaanse kerk alleen van de buitenkant (processies) en van TV-programma’s als Morse. Waarschijnlijk waren dat de hoogkerkelijken. Mogelijk is er meer verschil tussen de hoogkerkelijken en de laagkerkelijken dan tussen de hoogkerkelijken en de katholieken. Mijn ouders waren (later Christelijk-) Gereformeerd en net als in de Nederlands Hervormde kerken, waren die zeer sober van binnen. Mogelijk geldt dat ook voor de laagkerkelijken van de Church of England.

  6. Als mensen elkaar nu eens de ruimte zouden geven voor geloven in een of andere god of niet geloven of iets heel anders geloven. Wat zou dat heerlijk zijn. Ik ga om met diverse mensen die behoorlijk kerkelijk zijn en ik let er dan extra goed op dat ik niet vloek of een uh…. negatieve opmerking over religie maak. Dat is voor mij best wel lastig, maar ik doe mijn uiterste best. Ik wil ze echt niet kwetsen. Zij van hun kant hebben het tegen mij nooit over de kerk of het geloof. Er is wederzijds respect. Het gaat toch om de raakvlakken die je met mensen hebt en die zijn er gelukkig voldoende.
    Jammer dat het zo ging tussen jou en je oma. Eigenlijk moet zoiets toch niet nodig zijn.

  7. Trijntje

    Gelukkig zijn er ook families waar mensen van verschillende overtuigingen en geloven goed met elkaar omgaan.

  8. Ik herken de afwijzing.

    Vriendelijke groet,

Reageer

