Inspector Lewis en de kleur

Mijn nieuwe televisie heeft veel meer zenders dan de vorige, en zo kon ik in drie weken drie afleveringen van de Engelse serie Inspector Lewis zien. Die speelt in Oxford, en ik geniet van het wederzien met die prachtstad, waaraan ik zulke goede herinneringen heb.
.
Nu valt mij daarbij op dat er in die serie veel mensen met een Afrikaanse of Caraïbische achtergrond rondlopen, die dus een donkere huidskleur hebben, en bovendien wat onbestemde mensen ‘met een tintje’. En dat tot in de hoogste kringen. Toen ik nog in Oxford kwam, voor het laatst was het in 2009, liepen daar natuurlijk ook migranten en buitenlandse studenten en onderzoekers rond, maar niet zo heel veel. Zouden het er in die paar jaar zo veel meer geworden zijn?
.
Of heeft de maker van de serie gewoon besloten dat dit Engelse bolwerk voortaan multiculti moest zijn? Dat kan ik best waarderen, zoals ook de zwarte zangers onlangs in La clemenza di Tito. Maar in deze serie is het een beetje overdreven, geforceerd, de proporties zijn uit het oog verloren. En nog vreemder: je ziet er helemaal geen Indiërs of Arabieren, zelfs niet als figuranten. Terwijl ik weet dat er daar wel degelijk heel wat Arabieren zijn; hele leerstoelen worden gefinancierd met geld uit het Midden-Oosten; en Indiërs zijn in Engeland toch overal? De poging van die serie om in te spelen op de realiteit van het huidige Engeland, hoe goed bedoeld ook, is dus helaas mislukt.

4 reacties

Opgeslagen onder Europa, Ostwestliches, Universiteit

4 Reacties op “Inspector Lewis en de kleur

  1. De BBC heeft gezeur gehad dat dit soort series geen afspiegeling zouden zijn van de samenleving. Vervolgens zit er in iedere BBC serie een “excuus-neger”, zelfs als dat totale onzin is. Vooral in series zoals Midsomer Murders of Shetland komt dit heel raar over, want in van die kleine gesloten gemeenschappen wonen helemaal geen allochtonen. Ik heb laatst dubbel gelegen bij Midsomer Murders waar een Pakistaan in een dorpje van 100 inwoners voorzitter van de konijnenfokvereniging was. De acteur stond zich duidelijk te schamen over zoveel P.C. (political correctness)

  2. Ha, ze proberen het dus inderdaad, maar doen te veel zwart in de soep en te weinig Arabisch en Indisch. Tenminste in die films die ik gezien heb.

  3. Natascha bevestigde m’n vermoeden. Zelf denk ik dat er veel donkere mensen in het VK rondlopen, maar dan vooral in bepaalde wijken van de grootste steden. Bij Oxford verwacht je het niet zo. Toch zullen ook daar aardig wat Pakistani zitten, die ben ik daar overal tegengekomen.

    Zelf kijk ik dit vervolg op Morse niet meer. Ik vond het verschil mooi tussen de ietwat genieperige/sluwe Morse en zijn ‘onbenullige’ Joris Goedbloed uit Newcastle. Die Lewis na de dood van Morse upgraden tot hoofdpersonage voegt niet.

  4. Nee de persoon Lewis is niet geweldig, maar die is nu met pensioen. Zijn assistent is veel interessanter. Maar de zaak krijgt geen voortzetting, want de auteur is overleden, naar ik begreep.

Reageer

