Nieuwe wegen

Vanochtend op de fiets naar de markt geweest, zoals vroeger iedere zaterdag. Het was voor het eerst na mijn knieoperatie. Met de auto is het niets gedaan daar, de bus is te moeizaam en lopen is te ver, vooral op de terugweg. De fiets dus. Maar ik ben een beetje bangelijk geworden in het verkeer, vooral in de hoofdstraat, die nu ook nog versmald is wegens werkzaamheden.

Met behulp van de plattegrond heb ik nieuwe wegen gevonden, met een lus, door rustige buitenwijken, over een voetgangers- annex fietsersbrug, en ziedaar, dan ben je toch zomaar in de binnenstad. Zo groot is het hier niet. Dat had vroeger natuurlijk ook al gekund, maar daar had ik nooit aan gedacht. Die brug is nieuw en behoorlijk breed, maar daar heb je niets aan, want de medegebruikers bezetten hem over de volle breedte, ook als ze met weinigen zijn. Hij is geplaveid met akelige ribbelplanken, die waarschijnlijk het snel rijden moeten tegengaan. Dat is goed gelukt, fietsen is daar echt niet prettig. Een oplossing zou natuurlijk zijn de helft van de brug voor voetgangers te bestemmen en de andere helft voor fietsers. Maar gezien de aard van de mens is dat toch onuitvoerbaar, dus dan maar zo.

De markt was weer erg wennen. De aangeboden waar was uitstekend als altijd, maar dat iedereen elkaar zo in de weg loopt was ik vergeten. En wat staan de mensen lang te leuteren bij die stalletjes. Maar ja, dat vinden ze gezellig. Ook het rituele broodje haring heb ik weer genuttigd.

Het ergert me dat ik nu zo langzaam fiets. Het zal niemand opvallen, zo heel langzaam is het ook niet; hoogstens zullen de mensen denken, kijk daar fietst een oude man. Maar tot vorig jaar fietste ik nog als een brutale student …

3 reacties

Opgeslagen onder Fietsen, Marburg

3 Reacties op “Nieuwe wegen

  1. Mijn indruk is dat hier de zaterdagmarkt rond 11 uur veel drukker is dan rond 15 uur. Mogelijk zijn er in Marburg ook rustigere tijden gedurende de markt.dag

  2. Hier sluit de zaterdagmarkt al om één uur. Als je vroeg gaat is het wel rustiger, maar dat breng ik niet altijd op. Bovendien heb ik om negen uur nog geen trek in een broodje haring.

  3. Trijntje

    Toch fijn dat je het hebt kunnen doen zo op de fiets. En ik heb ook als student nooit als een brutale student gefietst. En ik fiets nu ‘als een bejaarde’ zoals mijn oudste dochter zegt (geheel terecht en zeker niet naar bedoeld). Mijn kleindochter van 7 vroeg me onlangs hoe oud ik ben (63) en dat vond ze al best wel oud. Ze heeft nog 2 overgrootmoeders (92 en 96 jaar oud), en dat is natuurlijk echt heel oud.

Reageer

