Zanguitvoeringen 2017

Een intensieve koorweek in Warendorf achter de rug; misschien schrijf ik er nog over, misschien ook niet. Eerst wil ik een lijstje maken van alle stukken waar ik dit jaar in meegezongen heb bij een openbare uitvoering. Zo wil ik het overzicht voor mezelf behouden, en tevens verwijzen naar zo goed mogelijke of juist heel merkwaardige uitvoeringen bij Youtube. U hoeft dit dus niet te lezen, maar het mag natuurlijk wel; dan zou ik aanbevelen ook naar de muziek te luisteren. Ik heb bij voorkeur uitvoeringen met weinig zangers genomen, voor grotere duidelijkheid, meer vakmanschap (dan zijn het solisten!) en omdat ik me dan zo lekker kan vereenzelvigen met een bepaalde zanger. Zelf zing ik in ensembles van 12–35 personen, meestal a capella. Als je in een groepje van drie tenoren zingt ben je geen solist, maar toch wel behoorlijk belangrijk …

– Gregoriaans: Graduale triplex: Alleluia – Laudabitur iustus in Domino
– Hans Leo Hassler (1564–1612), Nun lob mein Seel, den Herren
– Melchior Vulpius (1570–1615), Lobt Gott den Herrn, ihr Heiden all
– Heinrich Schütz (1585–1672), Frohlockt mit Freud, ihr Völker all (Beckerscher Psalter)
– Heinrich Schütz (1585–1672), Verleih uns Frieden genädiglich  of deze
– Johann Hermann Schein (1586–1630), Die mit Tränen säen
– Johann Walter (1496–1570), Wach auf, wach auf, du deutsches Land
– Thomas Tallis (1505–1585), If ye love me
– Orlando di Lasso (1532–1594), Madonna, mia pietà
– Orlando di Lasso (1532–1594), Bonjour mon cœur
– Henri Purcell (1659–1695), Magnificat in C groot: My soul doth magnify the Lord
– Felice Gardini (1716–1796), Viva tutte le vezzose
– César Franck (1822–1890), Panis angelicus
– Anton Bruckner (1824–1896), Virga Jesse floruit
– Anton Bruckner (1824–1896), Ave Maria gratia plena
– Johannes Brahms (1833–1897), Warum ist das Licht gegeben, Op. 74/1
– Gabriel Fauré (1845–1924), Cantique de Jean Racine
– Waldemar Åhlén (1894–1982), Sommarpsalm
– Maurice Duruflé (1902–1986), Kyrie eleison uit het Requiem in D-klein
– Heinrich Poos (1928––), Unser Vater aus ‘Ein Stundenbuch’

In bewerking:
– Toinot Arbeau (1519–1595), Belle, qui tiens ma vie   of deze
– Andries Pevernage (1542–1591), Secoure moy madame (geen opname; tekst hier)
– Jakob Buus († 1565)
– Claudio Monteverdi (1585–1672), Madrigali, boek 6 (Lamento di Arianna)
– Claudio Monteverdi (1585–1672), Sestina
– Johannes Brahms (1833–1897), Ein deutsches Requiem

Hoogtepunten voor mij zijn Schein, Die mit Tränen, Schütz, Verleih en Monteverdi, Arianna, Brahms, WarumDuruflé vond ik niet veel aan.

Wordt nog aangevuld, met nieuwe of andere geluidsopnamen en met nieuw gezang mijnerzijds. Het jaar is immers pas net over de helft.

3.9.2017 Monteverdi’s Sestina vond ik eerst niet zo prachtig, maar bij nadere studie toch wel! Het is een klaaglied naar aanleiding van een sterfgeval, vandaar zeer ingehouden, terwijl Ariadne’s klacht over een vertrek ging: smart mengde zich daar met woede en zelfbeklag, dat is veel dramatischer.

1 reactie

Opgeslagen onder Muziek

Een Reactie op “Zanguitvoeringen 2017

  1. Kijk, dat is nou nog eens een lijst waar je wat aan hebt. Ik ga luisteren.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s