De hoge b en de behaagzucht (?)

Eerder schreef ik al over de hoge c. Ja, die kwam er bij mij ook al eens uit. Die was niet om aan te horen, het was eerder een gepiep, maar het feit dat hij ‘in principe’ aanwezig was betekende dat ik erop mocht vertrouwen een tenor te kunnen worden.

En gisteren was daar dan de hoge b. Nu niet als gepiep, maar zuiver en mooi gezongen, met een behoorlijk volume. Dat was nog niet vertoond en zal ook niet zo gauw herhaald worden. Het doet er namelijk nogal toe onder welke omstandigheden zo’n toon geproduceerd word. Ditmaal gebeurde het bij het inzingen door een ervaren en competente koorleidster.

Inzingen: ik wist tot voor kort zelf niet wat dat was, dus ik zal het even uitleggen. Wie zomaar zijn mond open doet om te zingen brengt meestal onaangename klanken voort. Daarom denken ook veel meer mensen dan nodig dat zij ‘niet kunnen zingen’. De stem moet telkens even losgemaakt worden, wakker geschud, een kwartiertje of zo, met uitgekiende oefeningen. In mijn opmars door de koren – ze worden steeds beter – was ik beland bij Canticum Antiquum, waar we Franse madrigalen en ook de Lamento di Arianna van Monteverdi zingen; wat een heerlijke muziek! De koorleidster daar had weer andere oefeningetjes dan ik gewend was, en floep, daar kwam die hoge b. Ik had het zelf niet eens in de gaten; het werd me achteraf gezegd.

Bij mij thuis lukt dat niet; dan ben ik immers alleen aan het hannesen. Maar bij mijn zangleraar is het ook maar een halve keer gelukt. Waarom? Bij hem zit er altijd een beetje schrik op de achtergrond: ik moet presteren, o jee, ik kan het niet! dat gevoel; en dan klapt de strot weer toe. Misschien lukte het bij die koorleidster geheel vanzelf en speels omdat zij een vrouw is. Mijn hele leven heb ik al gemerkt dat ik op mijn best ben als ik iets voor een vrouw doe. Dr. Freud lässt grüßen.

Waar is die hoge b goed voor? Voor een koorzanger is hij niet nodig, en voor die oude muziek al helemaal niet. En een solocarrière zit er voor mij niet meer in. Maar als je de b hebt komt de a, komen vele a’s, met groter gemak, en die zijn bij koorzang wel nodig. Turandot kan ik altijd nog in bad zingen.

2 reacties

Opgeslagen onder Muziek, Persoonlijk

2 Reacties op “De hoge b en de behaagzucht (?)

  1. Bob

    De hoge A is bijvoorbeeld het woord “say” in de zin “you can’t say we’re satisfied” in het lied “Angie” van de Rolling Stones. Als jong mens heb ik geprobeerd dat te zingen met de gitaar erbij, en dat was niet eenvoudig. Soms lukte het, maar meestal niet.
    Het is ook een groot verschil of het met kopstem of met de “gewone” stem (hoe heet dat eigenlijk?) gezongen wordt. Als ik het goed heb zingt Mick Jagger het met de gewone stem, dat klinkt dan mannelijker op de een of andere manier.

  2. De zangleraar zegt dat er bij de e een natuurlijke barrière is, en bij mij klopt dat. Maar er zijn inderdaad mannen die met de borststem (zo heet dat) hoger komen. Het schijnt ook met lichaamslengte samen te hangen.

    Bij jonge Marokkanen kun je soms, als ze Arabisch of Berber spreken, van die hoge uitschieters horen. Dat is bij de taal inbegrepen, maar blijkbaar gaat dat fysiek zonder moeite.

    Intussen tob ik met een hele serie korte hoge g-tjes in een madrigaal van Monteverdi. Wat lukt hangt ook erg van de context af.

Reageer

