Oud

Het is zover: ik ben oud geworden. Laat ik wat batterijtjes kopen voor het keyboard, dacht ik, dat het niet onverwacht zonder energie zit. Er moeten er zes in, ik kocht een pakje van acht. Bij thuiskomst bleken er al drieëndertig AA-batterijtjes en vier grotere in voorraad te zijn, nog afgezien van de oplaadbare. Meer batterijen dan ik ooit zal opgebruiken; als de wereld zal zijn ondergegaan brandt bij mij nog een LED-lampje.

Het plankje naast de batterijen is de afdeling brillen. Vijf brillenhuizen; laatst had ik nog een nieuw gekocht, omdat ik meende dat ik er een te weinig had. Drie oude brillen om door te kijken; niet meer de goede sterkte, kunnen dus weg. Drie zonnebrillen, onbruikbaar want voor gebruik met contactlenzen en die heb ik niet meer. Goede zonnebrillen, daar kan ik nog iemand een plezier mee doen. Vijf leesbrillen; ook niet meer nodig, want nu multifocaal. Die kunnen naar de vlooienmarkt. Daarentegen is mijn zwembril kwijt en dat is vervelend.

Op andere gebieden zal het er in mijn kasten ook wel zo uitzien. Saneren zal wat lucht scheppen. Maar die verdwenen geheugenfunctie, die komt niet meer terug.

Dik tevreden ben ik echter met de drie brillen die ik gebruik: een voor de verte, een voor de computer en een zonnebril voor in de auto. Al meer dan tien jaar dezelfde sterkte; zo compenseer ik de boven aangeduide verkwisting een beetje. En zo lijkt het of alles toch hetzelfde blijft.

5 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk

5 Reacties op “Oud

  1. Aj, misschien moet ik ook maar eens gaan saneren.
    Nu zoek ik me soms rot om iets te vinden tussen mijn nutteloze spullen.

    Zonnige groet,

  2. Rijp om te gaan ontspullen. Als je al het overbodiggewordene wegdoet voel je je ook niet meer oud 😉

  3. Anoniem

    Gelukkig wel (dat je oud geworden bent).

  4. Tien jaar dezelfde sterkte. Ik ben jaloers. Mijn ogen worden naarmate de jaren verstrijken beter (minder slecht), dus moet ik om de paar jaar andere glazen. Tegen de tijd dat ik tweehonderd word zal ik zonder bril kunnen.

  5. @petergreyphotography: Tegen die tijd kom je maar zo’n uitstekende, optisch verantwoorde zonnebril bij me halen.

Reageer

