Zakkam

Nee, die kocht ik niet meer, die zakkammen van € 4,95. Door de jammerlijke staat van de huidige zakken was ik er al drie kwijt geraakt; dat werd te duur. Daarom had ik een kleine kam van goede kwaliteit gekocht, die in mijn portemonnee paste. Tenslotte gebruik ik zo’n ding maar zelden. Onkwijtraakbaar, dit kammetje van 10 cm, behalve bij een roofoverval. In het ziekenhuis was ik het echter toch kwijtgeraakt. Gisteren vond ik het terug: het zat in het etui van de e-reader, die ik nu gebruik om Alfred Birney, De tolk van Java te lezen (aanrader!). Ik moet erg ziek zijn geweest.

Maar in die tussentijd, toen het ding dus weg was, heb ik herhaaldelijk bij drogisten of in supermarkten mijn ogen over het kammenrek laten glijden om een nieuw kammetje te verwerven. Welnu, de maat van 10 cm. was helemaal nergens te bekennen, maar wat erger was: ik zag alleen maar prullenboel: scherpe tanden, zichtbaar vergankelijk materiaal. Ze waren dan ook veel goedkoper dan die goede kammetjes van € 4,95, die nu misschien € 5,95 hadden moeten kosten. Eén firma had die boel blijkbaar in handen, je zag in al die zaken hetzelfde display met kammen, borstels e.d., maar allemaal om treurig van te worden. Ook hier dus dat verval van kwaliteit, omdat de mensen die te duur vinden: we zagen het al bij zo veel producten. Ja, kwaliteit kost geld: toen ik ze ging verliezen vond ik die kammetjes ook te duur. Maar dat hing weer samen met die lullige broekzakken, die zo worden gemaakt dat een mens volgend jaar alweer een nieuwe broek moet kopen. Mode, weet U wel.

Wat heb ik een hekel aan de derde-wereld-achtige rotzooi die ons wordt opgedrongen!

4 reacties

Opgeslagen onder Economie/Wirtschaft

4 Reacties op “Zakkam

  1. Kort geschoren zijn shampoo en een kam tekenen om weer eens naar de kapper te gaan.

    Kalende groet,

  2. Dames hebben daar al sinds mensenheugenis een oplossing voor (dameskleding voorziet zelden in doelmatige zakken, mode, u weet wel): het damestasje. Ik heb een hekel aan die dingen maar een rugzakje voldoet ook.

  3. pjotr

    En waar zijn die onverslijtbare aluminium kammetjes gebleven?
    Niet electrostatisch en onbreekbaar.

  4. @pjotr: Ja, nu je het zegt, zo’n ding had ik vroeger ook. Al jaren niet meer gezien.

Reageer

