Jeuk

Mijn nieuwe knie doet niet meer zo erg pijn; ik hoef veel minder pijnstillers te slikken. In plaats van de pijn is jeuk gekomen. Maar niet een jeuk aan de huid, nee binnenin het been. Zo laat het been weten dat het niet veel op heeft met de nieuwe bewoner, die van Zwitserse origine is. De integratie van de nieuwkomer wordt als overal flink tegengewerkt. Jeuk heeft met pijn gemeen dat het een mens uit de slaap kan houden. En tegen dit soort jeuk bestaan geen pilletjes.

Ik ben weer thuis en kan de meeste alledaagse dingen doen, alleen twee keer zo langzaam als vroeger. Lopen moet ik veel en dat doe ik ook. Oefeningen van de fysiotherapeut: soms ben ik lui of opstandig. Autorijden gaat weer, hoewel het nog altijd enige moeite kost, het been in de wagen te krijgen. Alleen fietsen zal nog maanden niet kunnen en mogen. Morgen ga ik het op een extra hoog afgesteld fietsje in het fitness-studio proberen. Het zal al mooi zijn als het been de hele ronde met de trapper mee kan maken. Het idee fietsen jaagt me op het ogenblik angst aan.

Zo’n operatie wordt aan de knie uitgevoerd, maar betreft het hele lichaam. Nog lang had ik last van grote vermoeidheid, en van koude-aanvallen. Dat normaliseert zich nu. Wat blijft is een aantal grote vragen: Als je straks weer kunt lopen, welke weg wil je dan gaan? En waartoe? Zoiets vroeg ik me vorig jaar nooit af. Het leven sprak vanzelf. Maar het operatiemes raakt ook de ziel.

3 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk

3 Reacties op “Jeuk

  1. Fijn dat je weer thuis bent. Ik hoop dat het zoeken naar de nieuwe weg resulteert in het vinden van onvermoed mooie paden.

  2. Volgend jaar de Rijwielvierdaagse. 🙂

  3. Trijntje

    Mooi dat je weer thuis bent.
    Revalideren kost kennelijk tijd.
    Ik hoop voor je dat die jeuk weer overgaat, en liefst snel. Lijkt me heel vervelend.
    Zoek maar mooie bestemmingen om naartoe te lopen.

Reageer

