Zaligheid en pesthumeur

De dag waarop mijn oude knie door een kunstmatige werd vervangen was een van de gelukkigste in mijn leven. Niet omdat ik zo blij was van dat ouwe ding af te zijn, nee het moet aan een opiaat hebben gelegen dat door de narcosestof heen geroerd was. Vrolijk werd ik ervan, all-round gelukkig. Natuurlijk kon ik alleen maar liggen, maar wat zou een mens anders willen?

De eerste dag in de reha-kliniek in Bad Wildungen had ik aan een stuk door een pesthumeur. Met enige  vertraging begreep ik dat dit een cold turkey was. In Marburg had ik de eerste week aan een pijn-infuus gelegen, dat iedere pijn aan de voorkant van het been wegnam. De pijn aan de achterzijde werd bijna geheel bestreden met tabletten. In één ervan moet ook een gelukbrengend stofje hebben gezeten. Dat ontbreekt in de medicatie in Bad Wildungen. Maar de tweede dag was ik alweer mijn oude, gelijkmoedige zelf. Af en toe heb ik erge pijnscheuten, vooral ’s nachts, maar die laten zich wegwerken met druppeltjes. Bewegen helpt soms ook, en koude omslagen.

Opiaten zijn best lekker, maar je kunt er blijkbaar niet te lang mee doorgaan.

Knieoperaties schijnen ongelooflijk heftige pijnen te veroorzaken, en dat nog gedurende weken. Een wonder dus, dat er een vrijwel complete demping van die pijn mogelijk is. Dat lukt in goed georganiseerde, rijke landen, die niet anti-wetenschap zijn. In Aleppo hebben ze vast geen pijninfuus meer.

3 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk

3 Reacties op “Zaligheid en pesthumeur

  1. Sterkte met het herstel.

    Bemoedigende groet,

  2. Die reha-kliniek is dus eigenlijk een rehab. Sommie mensen willen daar absoluut niet heen: https://www.youtube.com/watch?v=KUmZp8pR1uc

    Het wordt voorjaar, hopelijk loop je straks weer als een kievit!

  3. Ik ga de koning mijn eerste ei aanbieden — lopend!

Reageer

