Christelijk ziekenhuis: nu echt

Ik geloof dat U de verkorte versies van dit blog veel spannender vond, maar goed, hier komen nog wat herinneringen aan het ziekenhuis in Marburg, dat ik inmiddels ver achter me gelaten heb. 1. Alles proper en vriendelijk. Personeel is competent en heeft tijd om alles zonder stress te doen. De schoonmaakkrachten maken echt schoon; niet zo maar roef roef drie minuten voor elke kamer. Dat komt omdat iedereen in dienst is van het ziekenhuis zelf, niet van een of ander citroenuitknijperig uitzendbureau. 2. Ochtendwijding om 7.30, schalt via een luidspreker de kamer binnen. ’s Zondags om 10 uur een kerkdienst van ruim een uur. De knop om dit zachter te zetten kon ik pas na tien dagen bereiken. 3. Het viel me pas na dagen op: niemand hier met een donkere huidskleur of een migratie-achtergrond. Zelfs geen hoofddoekje in de schoonmaakploeg. Blijkbaar is een actief christelijk geloof een voorwaarde voor een aanstelling hier.

4 reacties

Opgeslagen onder Godsdienst, Marburg

4 Reacties op “Christelijk ziekenhuis: nu echt

  1. Het eerste punt mag hier in Nederland ook ingevoerd worden.

    De andere twee punten sla ik liever over.

    Beterende groet,

  2. Ja, of niemand met een afwijkende herkomst/overtuiging wil werken in zo’n ordentlich und gründlich ziekenhuis 😉

  3. Trijntje

    Goed dat je kennelijk het ziekenhuis hebt verlaten.
    Overigens zijn er in Nederland heel wat christenen met een migratie-achtergrond, bijvoorbeeld uit Suriname, Ghana, Korea enzovoort.
    Ik denk dat er in de Bijlmer in Amsterdam zeker christenen met een dergelijke achtergrond te vinden zijn die in zo’n christelijk ziekenhuis zouden willen werken.
    Voor moslims, die daar ook veel wonen, zal dat wellicht anders zijn.

  4. @Irene: Het is bekend: buitenlanders hebben een hang naar smerigheid.
    Door die geloofseis krijgt de werkgever een gratis rassenzeef, zonder zich aan racisme schuldig te moeten maken.

    @Trijntje: Daar heb ik me ook over verbaasd. Er zijn hier ook best buitenlanders met een christelijke achtergrond, al zijn het er minder dan in Nederland, en die nemen dat christelijke vaak nog serieuzer dan de geboortige Duitsers.

Reageer

