Vaarwel, tot betere tijden

Morgen naar het ziekenhuis. Naar de Zusters Delicatessen, denk ik soms, maar dat is niet juist. Integendeel, het Diakonie-Krankenhaus is min of meer berucht om zijn flauwe eten. Dat ligt vast aan de Reformatie.

Ja, diaconessen bestaan nog. Ik zie ze soms in de stad lopen: in grijze, donkerblauwe of zwarte jurken, met een gesteven wit kapje om hun hoofd waaraan menig moslimvrouw nog een puntje zou kunnen zuigen. Maar dat zijn wel meestal oudere of echt oude vrouwen; vermoedelijk zijn de verpleegkrachten in het ziekenhuis veel jonger, niet in klederdracht en misschien niet eens meer protestantse nonnen, misschien zijn er zelfs mannen bij. Als ze maar diezelfde properheid uitstralen en intolerant optreden tegen andersdenkende ziekenhuiskieuwen kiemen. Het ziekenhuis blijft bewusst missionarisch-diakonisch ausgerichtet, dus wie weet.

Het is een heerlijk klein ziekenhuis, ik ben er al even geweest. Rustig, vriendelijk, alles spic & span. Maar internet is daar niet voor de patiënten; telefoon alleen zo’n ouderwetse aan een kabel. Het zal dus even duren voor ik weer hier ben.

Dag knie, veel dank nog voor het jarenlang rondzeulen met mij, al ging het de laatste tijd niet meer zo goed. Weet je nog hoe we de vesting van Nafplio beklommen? Morgenavond lig je bij het organisch afval; het is niet aardig, maar zo is het moderne leven.

10 reacties

Opgeslagen onder Marburg, Persoonlijk

10 Reacties op “Vaarwel, tot betere tijden

  1. Sterkte

    Ik wens je een spoedig herstel.

    Vriendelijke groet,

  2. Veel sterkte en ook wel iets om je eventjes af te sluiten van de opholgeslagen wereld met een setje Donald Duck’s. 😉

  3. Inderdaad, dat er in het ziekenhuis geen internet is zal de genezing ten goede komen.

  4. Zo, dat is ouderwets. Misschien bezorgen de diakonessen je elke ochtend een papieren krant? Voorspoedige genezing gewenst.

  5. O jee, nu ben ik waarschijnlijk te laat! Maar al lees je ze niet, mijn wensen vinden hun weg vast wel door de ether: een geslaagde operatie en goed herstel, en een plezierig verblijf daar gewenst.

  6. Peter Grey

    Ook ik wens je veel sterkte en een goed herstel toe. Voor je knie geldt: eerst Nafplio zien, dan sterven. Hij kan gaan rusten.

  7. @Peter Grey Heel goed. Alleen zo is de spagaat tussen dankbaarheid en onverschilligheid te maken.

  8. Heel veel sterkte en inspiratie. Ik lees hier altijd met veel plezier en bewonder je stijl en inhoud zeer. Het allerbeste en tot spoedig.

    Hartelijke groet uit bevend Groningen

  9. Trijntje

    Je leest dit dus pas als je weer online kunt: hopelijk is alles goed verlopen, en heeft de operatie een goed resultaat.
    Apart dat er bij jou in de buurt nog diakonessen in uniform’ lopen. Ik herinner me die nog wel uit mijn jeugd in Groningen; daar was ook een diakonessenziekenhuis Mijn moeder heeft daar nog gelegen toen ik een kind was. Ik vond dat toen al een oud gebouw, en de verpleegsters waren voor zover ik me herinner gekleed als ‘gewone’ verpleegsters. Ik weet niet of dat nog diakonessen waren. Ik denk wel dat ze goed voor mijn moeder hebben gezorgd.
    Hopelijk lezen we snel weer iets van je, met goede berichten.

Reageer

