Zielenvervoer

De zielenvogel bestaat niet, aldus een uitspraak van Mohammed. Er zijn of waren veel volkeren die geloofden aan het bestaan van een vogel, die de zielen van de mensen na hun dood naar elders zou overbrengen. Zo ook de Arabieren vóór de islam. Maar de profeet, of liever: degenen die in zijn naam spraken, hebben aan dat oude ‘bijgeloof’ een einde gemaakt.

Ze hadden gelijk: de zielenvogel bestaat niet. Toch zat er vannacht in de droom zo’n dier naast mijn bed met de duidelijke bedoeling mijn ziel te verhuizen. Dat is vreemd, want ik heb vaak van honden gedroomd en soms ook van leeuwen, katten en apen, maar nog nooit van een vogel.

Ga ik dan soms dood binnenkort? Het is niet uitgesloten, want ik moet geopereerd worden. Waarschijnlijk zal ik dat wel overleven, maar je weet het nooit. Net als aardse verhuizers kwam deze zielsverhuizende vogel een paar dagen van te voren het vrachtje even schatten. Hij heeft immers ingewikkelde logistieke problemen op te lossen. Maar ik houd het erop dat ik zijn diensten niet nodig heb en hem nog kan afbellen.

Godsdienstige autoriteiten kunnen nooit volledig vastleggen wat er geloofd moet of mag worden. Zo’n vogel bij voorbeeld vliegt aan via de droom, en als er maar genoeg mensen over hem dromen zit hij zo weer in de geloofsovertuiging gebeiteld.

1 reactie

Opgeslagen onder Dromen, Persoonlijk

Een Reactie op “Zielenvervoer

  1. Sterkte met de operatie

    Bemoedigende groet,

Reageer

