Onrustige slaap

Ben ik nerveus om mijn aanstaande ziekenhuisopname, dat ik dezer dagen zo weinig slaap? Het zou kunnen, zoiets blijft meestal onduidelijk bij mij omdat ik zo’n flegmatiek type ben. Naar mijn gevoel ben ik eerder ongerust over het lot van Europa. De voorgenomen US-ambassadeur in Brussel heeft onomwonden gezegd dat hij de EU en de Euro kapot wil maken, Poetin heeft dat niet gezegd, maar wil het ook. En dan nog die 25% varkensmutsen en Poetinvrienden binnen onze grenzen, die hetzelfde willen. Hoe kan er dan ooit nog iets van ons overblijven?

Er gloort hoop in de vorm van twee mannen, die in samenwerking de verdediging én de nodige vernieuwing van Europa zouden kunnen klaren: Macron in Frankrijk en Schulz in Duitsland.

Macron is aan de linkse kant, zal waarschijnlijk de Sozialstaat in Frankrijk zo veel mogelijk willen handhaven, en hij is pro–EU.

Schulz, de voormalige voorzitter van het Europa-parlement, heeft als lijsttrekker van de SPD meteen groot succes. Hij is van eenvoudige afkomst, heeft als SPD-man sociale ideeën (hoop ik dan maar) en is volbloed Europeaan. Zo iemand zou het project EU weer populair kunnen maken bij het zog. ‘volk’ en de scherpe kantjes van het Schäuble-kapitalisme af kunnen halen. De heer Schulz IS iemand, en ongeacht iemands opvattingen is dat altijd mooi. Denkt U als contrast maar aan de lege hulzen die Nederland momenteel leiden.

Maar dan is er natuurlijk nog Angela Merkel. Een vrouw die ik zeer bewonder, die goed is voor Duitsland, maar minder voor Europa. Mevrouw Merkel is ook iemand. Zo zijn er twee persoonlijkheden in Duitsland die iets met elkaar moeten. De oude reflex is er natuurlijk weer een van strijd, verkiezingsstrijd. Rechts, links, partijpolitiek: het hele gedoe, maar hoe buitengewoon verouderd lijkt zoiets te zijn als je de grote bedreigingen om ons heen en in eigen huis bekijkt. Een regering van nationale eenheid, dat hebben we nodig. Met andere woorden: een grote coalitie. Maar krijgen die twee Platzhirsche in Berlijn dat voor elkaar, of zitten ze binnenkort met hun geweien in elkaar verward? Zou zonde zijn van de energie.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Duitsland, Europa, Politiek

Reageer

