Wijzer kiezen?

Jarenlang had ik van mijn stemrecht in Nederland geen gebruik gemaakt, maar de laatste jaren weer wél; U begrijpt wel waarom.

Maar op welke partij te stemmen? Het wordt steeds moeilijker. Geraadpleegde stemwijzers, kieswijzers enz. zijn echter teleurstellend, omdat de belangrijkste onderwerpen er niet of nauwelijks in voorkomen, te weten: EU, racisme, rechten werknemers, houding t.o.v. Poetin. Bovendien kom ik na het beantwoorden van hun talloze vragen steevast uit bij een partij, waarop ik nooit van mijn levensdagen zou stemmen.

Bij StemWijzer kun je zelf de partijen waarop je niet wilt stemmen al bij voorbaat schrappen. Maar waarvoor heb ik dan zo’n stemwijzer nodig? Heb ik niet, dus.

4 reacties

Opgeslagen onder Politiek

4 Reacties op “Wijzer kiezen?

  1. Je hebt het dan over de nationale verkiezingen in NL als ik je goed begrijp. Is het wel handig dat je daar je stem bij laat horen als je meer in Duitsland verblijft dan in Nederland? Zou je ook niet meer druk moeten maken om het stemmen in dat land? Zelf ben ik er voor dat mensen in 1 land mogen stemmen en niet in 2. Welk land dat is zoeken ze maar uit. Maar het is eerlijker ten opzichte van mensen die maar in 1 land mogen stemmen zoals ik.

    Zelf kijk ik ook anders tegen verkiezingen aan. Ik stem niet op wat partijen beloven en beweren, maar op wat ze in de laatste periode hebben gedaan. Die stemwijzers kunnen wat mij betreft dus direct de prullebak in. Die houden rekening met de beloftes en programma’s van partijen. Het is maar de vraag wat die waard zijn, als zo’n partij in de oppositie belandt (dan kunnen ze weinig realiseren) of in de coalitie, waarbij ze punten inleveren om mee te mogen regeren.

    Voor mij is de landelijke keuze een stuk eenvoudiger geworden. Ik heb om strategische redenen een paar keer op de PvdA gestemd, omdat dat toen nog een grote sociale partij was. Ze zijn nu kleiner dan Groenlinks en eerlijk gezegd heb ik daar (qua milieu en verkeer) veel meer mee. Die partij is inmiddels ook veranderd en niet meer zo’n geitenwollesokken-grachtengordelclub. In de peilingen doen ze het een stuk beter sinds Klaver daar fractieleider is en ik gun ze wel een goede uitslag. Na D66 en PvdA zijn ze het meest pro-EU. Zelf heb ik echter flinke bedenkingen bij de EU. We zijn de EU ingerommeld, zonder dat de bevolking daar echt in mee is genomen. Ook niet vreemd dat de kiezers dat laten blijken met een lage opkomst voor de EU-verkiezingen en veel negatieve stemmen als er een referendum is dat aan de EU gekoppeld is. Los daarvan is de EU niet democratisch, een club die door lobbyisten te eenvoudig te manipuleren is en een stem van een inwoner in Luxemburg staat gelijk aan 10 stemmen in Duitsland.

  2. Nederland is het enige land waar ik mag stemmen. PvdA heeft voor mij gefaald op de punten sociale zaken en racisme. Nee, de EU is niet erg democratisch, maar toch het enige wat erop zit voor ons subcontinentje.
    Manipuleren kan Poetin vrijwel alles, zeker ook de verkiezingen in het wat naïeve Nederland.

  3. In de KiesWijzer kan je de punten die je echt ter harte gaan extra gewicht meegeven. Dat in combinatie met het uitsluiten van partijen zou het toch moeten doen.

  4. @groninganus: Ik had het gevoel dat ik dan alles zelf moest doen en de kieswijzer dus wel kon missen.

Reageer

