Klein meisje

De engeltjes zweven weer danig door het luchtruim en vullen het met hun ijle kerstgezang. Telkens als ik zo’n koortje hoor moet ik denken aan mijn laatste zangles. Volgens mijn leraar moet ik ook bij de lage tonen meer kopstem geven en moet de stem nog meer naar voren in de mond. Niet alleen omdat je dan hoger kunt zingen, maar ook omdat er dan een meer tenorale en zuiverder klank ontstaat. De laatste oefening was, dat ik moest zingen als een klein meisje. Hij gaf toe dat dat misschien niet zo aansprak, maar dat het als oefening toch heel goed is. En al die kerstkoortjes laten mij horen hoe dat is, van die Franse meisjes met witte sokjes, habillées en anges. Dus zo stel ik mij zelf dan ook voor, en aan.

Het werkt echt: de tong gaat naar voren, de hele Stimmsitz gaat naar voren, zodat de keel geen kans krijgt de klank te verdonkeren en te verbaritonnen. Het is ook goed voor het uithoudingsvermogen. Laatst bij een koorrepetitie moest een bepaald stuk wel acht keer over. De eerst keren kwamen de hoge tonen er goed uit, maar na een paar keer was ik uitgeput en kwamen zelfs de f en de g niet meer. Dat gebeurt zo vaak, en niet alleen bij mij. Ook dit schijnt beter gaan met deze betere techniek. Ik ben benieuwd.

Die laatste les had bijna het karakter van een openbaring. Het gevolg was, dat ik daarna doodmoe was en meteen naar bed moest, om het in de slaap te verwerken.

 

 

 

1 reactie

Opgeslagen onder Muziek

Een Reactie op “Klein meisje

  1. Mooi om als oudere nog te leren om een jong meisje te zijn.
    De wonderen zijn de wereld nog niet uit …..

    Vrolijke groet,

Reageer

