De fiets of niets

Bij de vorig jaar vernieuwde supermarkt in Cappel is met enige vertraging nu een fietsenrek geplaatst. Een verkeerd fietsenrek: zo eentje waar je niets aan hebt, omdat je de fiets nergens aan kunt vastmaken. In Italië zag ik van de zomer alleen maar prima fietsenrekken; hier gaat men nog door met verouderde goedkope prullen.

Bij dat fietsenrek stond een bordje: ‘Dank U, dat u ter wille van het milieu met de fiets bent gekomen.’ Slijmerds! Als ik met de fiets naar de supermarkt ga doe ik dat niet voor het milieu, maar omdat er niets anders op zit. Weliswaar kun je bij de supermarkt parkeren, maar in de rest van Marburg niet, dus als ik naar meer dan één bestemming moet is de fiets het aangewezen vervoermiddel. Als ik aan het milieu dacht bij het boodschappen doen, zou ik niet bij jullie kopen.

4 reacties

Opgeslagen onder Einkaufen, Fietsen, Marburg

4 Reacties op “De fiets of niets

  1. Waarvoor moet je je fiets vast kunnen maken? Zijn er dan zoveel Duitse fietsendieven? 😉

    Ik woon op 5 minuten fietsen van een supermarkt, maar een buurman doet zijn boodschappen er dagelijks per auto. Dan zie ik hem met een half gevuld plastic tasje moeizaam uit zijn auto puffen en dan denk ik: Onder een steen leven enkel zombies.

  2. Ja, een fiets is hier niet veilig. In dorpen misschien nog wel.

  3. Bij winkels valt fietsendiefstal hier wel mee. De gemeente plaatst in overleg met de winkels wel rekken met aanbindmogelijkheid, maar hooguit 10% van de fietsers maakt daar gebruik van. Het beste is een fiets gebruiken die dieven niet interessant vinden. Vooral met dure e-fietsen moet je hier oppassen in buitenwijken, die een snelle verbinding met een grote weg hebben. Deze professionele dieven vinden een krappe binnenstad met veel 1-richting verkeer te lastig om weg te komen.

    Zelf haal ik overigens m’n boodschappen te voet, het is me teveel werk daar de fiets voor te pakken. Meestal combineer ik het en neem ik na een rondje lopen wat boodschappen op de terugweg mee.

  4. Het stelen van een electrische fiets is nog niet zo gemakkelijk. Er zit een klein computertje voorop geklikt, dat ik er bij het parkeren altijd afhaal: vervanging zou € 110 kosten. De accu zit vast aan de fiets met een behoorlijk moeilijk slot. Een boef zal het wel open kunnen krijgen, maar zeker niet ter plekke. En door zijn gewelddadige actie zal de accu (€ 675,-) wel onbruikbaar worden.

Reageer

