Met Kerst naar Aleppo?

Ooit kreeg ik een Baedeker reisgids van het Generalgouvernement Polen in handen. Ik wist toen nog niet wat een Generalgouvernement was, maar al spoedig bleek dat zo het door de Nazi’s bezette Polen genoemd werd. De gids dateerde namelijk uit 1943. Ik sloeg Krakau op en vond daar de uitstekende beschrijvingen van deze historische stad, die we kenden van die vroeger zo beroemde reisgidsen. Maar één zinnetje maakte het boek toch zeer gedateerd. Er stond dat Krakau nu volledig judenfrei was. Een huiver liep over mijn rug.
Waren er werkelijk Duitsers die in 1943 op vakantie gingen naar Polen en een reisgids behoefden? En waren ze blij, daar geen joden aan te treffen?

In 2006 schreef ik al eens over een reisgids voor de Italiaanse kolonie Somalia uit 1938. Die verscheen in de ongelofelijke oplage van bijna een half miljoen, terwijl toch ook daar maar heel weinig toeristen heen gegaan zullen zijn.

Tegenwoordig kunt U naar Syrië — tenminste volgens de regering Asad. Waarom niet eens met Kerst naar Aleppo? Een reisgids heb ik niet gezien; die zijn misschien ook niet meer van deze tijd. Maar op deze website vindt U tussen het gebruikelijke gruwelnieuws drie videoclips van het Syrische ministerie van Toerisme. U ziet één wijk van Aleppo, ja eentje maar, de andere waren allicht minder fotogeniek. Verder is er iets over het bloeiende nachtleven en de fraaie kust.
U zou in Aleppo bij voorbeeld in het ‘geweldig gezellige’ Park Hotel kunnen logeren.

2 reacties

Opgeslagen onder Nabije Oosten

2 Reacties op “Met Kerst naar Aleppo?

  1. In dat Generalgouvernement was meneer Hans Frank de baas. Zijn “hoogculturele” Hof in de burcht van Krakau komt uitgebreid aan de orde in Kaputt, de roman van Malaparte.

  2. Zelf heb ik er geen behoefte aan om naar Aleppo af te reizen.

    Wel wens ik alle bewoners een vredige decembermaand.

    Vriendelijke groet,

Reageer

