Florence

Nauwelijks had ik de rampzalige Amerikaanse zangeres Florence Foster-Jenkins ontdekt of daar was al een film over haar, met Meryl Streep in de hoofdrol. Oei, wat deed ze het goed. Om zó slecht te zingen moet je namelijk heel goed kunnen zingen, en dat kan ze blijkbaar. Ik kon tenminste in de credits niet ontdekken dat iemand anders haar liederen heeft ingezongen.
Het was een behoorlijk goede film, die me is bijgebleven. Dat gebeurt me niet zo vaak bij films. Vreemd is dat het muzikale deel me niet zo is bijgebleven, evenmin als de tragische levensloop van de dame, de zonderlinge pianist, de liefhebbende echtgenoot en de plot überhaupt. Het is vooral de inrichting van de huizen, de kleding, de schoenen en de hoeden, de meubels, de kussenslopen, de auto’s: alles New York jaren veertig. Voor mij is dat geen jeugdsentiment—zó oud ben ik nou ook weer niet— en bovendien ben ik nooit in Amerika geweest. Regelmatig komen die beelden mij weer voor ogen; ik heb een hele wereld cadeau gekregen. De reconstructie van die oude tijd was heel erg goed gedaan; alleen die vijftig oldtimers die ze lieten rondrijden waren iets te glanzend en ja, het waren natuurlijk steeds dezelfde. Maar gek: ik heb dat nog nooit zo gehad, dat een decor zich opdringt in mijn hoofd, terwijl de rest van de film daaruit al wegzakt.

1 reactie

Opgeslagen onder Kunst

Een Reactie op “Florence

  1. Ik had altijd een vooroordeel over Meryl Streep, vermoedelijk vanwege Kramer v.s Kramer wat me een draak leek, maar meer nog vanwege een liedje van Hans Dorrestijn die niets van Meryl moet hebben: Meryl Streep, Meryl Streep, Die Hollywoodse neuspoliep. Tot ik haar zag in de film A Prairy Home Companion van Robert Altman. Wat een actrice! En zingen kon ook.

Reageer

