Duitsland leren kennen

Al woon ik sinds twintig jaar in Duitsland, dat wil niet zeggen dat ik het land ken. Twee nieuwe fenomenen ontdekt deze week.

1 – Haast in Marburg. Marburg wil een tramlijn aanleggen naar het academisch ziekenhuis op de Lahnbergen (4,5 km). Of het menens is weet ik niet; natuurlijk is met de eerste herfstregens de komkommertijd (Sommerloch) net afgelopen en hoor je dus niet meer over een zweefbaantje daarnaar toe. Dan moet er een serieuzer onderwerp komen. Hoe dan ook: de Oberhessische Presse publiceerde van de week het volgende tijdschema. Bouw zes jaren: 2017–2023, ingebruikneming 2030. Ter vergelijking: China heeft nu al 7.531 km. hogesnelheidstreinen, in 2020 zullen het er 16.000 zijn. Goed, China is iets groter.

Klosettrollenhauben

Klosettrollenhauben

2 – Mutsje! Vorige week moest ik een nacht in Bonn doorbrengen. Alle hotels in de binnenstad waren volgeboekt, er was zeker iets te doen daar. Zo belandde ik in een soort zelfgeknutseld B&B in Noord. Alles schoon, heerlijk ambachtelijk ontbijt, maar de inrichting en vooral de badkamer waren het werk van Beun de Haas. De uitbaatster was een laten we zeggen creatieve vrouw, die het hele huis had opgetuigd met frutseltjes en tutseltjes en ook veel kunstwerken van eigen hand, over welke mijn oordeel gelukkig niet werd gevraagd. De grootste verrassing kwam in de badkamer. Boven de closetrolhouder lag er op een plankje een reserverol, die kuiselijk aan het zicht was onttrokken door een gehaakt turkooisgroen mutsje! Dit had ik nog nooit gezien. Is dit Deutsche Leitkultur, of komt het ook voor in de Benelux, Denemarken en Zuid-Scandinavië; in Groot-Brittannië misschien? Zuid-Europees, Turks of Arabisch is het niet.

10 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Kunst, Marburg

10 Reacties op “Duitsland leren kennen

  1. Het ‘mutsje’ komt zeker voor in Nederland. Daarnaast heb ik in Engeland ook meerdere exemplaren gezien, waaronder één in de vorm van een fez.

  2. Dus niet Duits, maar een vrucht van de Reformatie. Want in een katholieke omgeving kan ik me zoiets niet voorstellen.

  3. Het gebruik lijkt me eerder sociaal-economisch dan religieus bepaald. Maar misschien waag ik er nog wel een mailtje aan naar het Instituut voor Christelijk Cultureel Erfgoed.

  4. Typisch B&B en typisch verwant aan wildbreien dat ik ook in het Katholieke Beieren zag: https://ximaar.wordpress.com/fi13d05/#47

  5. Okay, mijn godsdiensthypothese laat ik vallen.
    Het is toch een kwestie van kuisheid, om zo’n onkies voorwerp te willen afdekken, of zie ik dat ook verkeerd? Zoals naar verluidt onder Koningin Victoria de sokjes voor de p…. van de piano?

  6. Zou het geen ongezonde decoratiedrang zijn, die zich juist in het kleinste kamertje openbaart? Rolmutsje, verjaarsdagskalender, spreukentegeltjes, potje potpourri, droogbloemen, gedecoreerde trekker en – als apotheose – een wc-dekselovertrek?

  7. marlies

    vroeger zag je ze wel eens op de hoedenplank van een auto, naast zo’n knikkebollend hondje.

  8. Martin Hillenga@, marlies@: The horror, the horror!

  9. In de jaren ’70 zag je ze in Engeland in de vorm van een rok met een Barbielijf erbovenop, vaak met een gehaakt mutsje als kroon op de lelijkheid. Zoiets is volgens mij meer een teken van iemand die heel graag haakt, maar niet weet waar de grens ligt tussen gezellig, knus, warm, nuttig en lelijk, smaakloos en overbodig.

  10. Europa is dus verenigder dan velen denken! Nu wenste ik dat er een atlas bestond, naar analogie van dialectatlassen, waarin je de verbreiding van het fenomeen kon zien: waar loopt in het zuiden, het noorden, de mutsjesgrens? Zijn er mutsjes in Färöer, in IJsland? In Noorwegen denkelijk wel, want dat is ook de bakermat van de gebreide kerstbal: http://tinyurl.com/ze9c7eh .
    Dat zou ik van andere dingen ook willen weten. Dwars door Europa loopt bij voorbeeld een tandenstokergrens, ten zuiden waarvan op restauranttafeltjes steevast een bakje met tandenstokers staat. Maar waar precies?

Reageer

