Kehna en verder

Op een van mijn fietstochten kwam ik door Kehna. Dat gebeurt wel vaker, ik ben er dan in een paar tellen doorheen. Het is een buurtschap die bestaat uit misschien vijf boerderijen. Dit keer viel mij een cafeterras op, en omdat ik wel zin had in koffie heb ik daar gepauzeerd. Het is eigenlijk een eco koffiebranderij, maar sinds kort ook met terras. Prettig toeven daar, en de mensen die er in en uit liepen hadden ook een rustige en vriendelijke uitstraling. Een korte wandeling langs de andere hoeven bleek een aangename verrassing. Wat een mooi gehucht, en al die panden zo prachtig opgeknapt en onderhouden! Ik moest toch weer eens vaststellen dat je als fietser eigenlijk te snel bent om iets te zien.

Pas thuis in het internet heb ik gezien wat dat is, Kehna. Omstreeks 1990 moet het erg vervallen zijn geweest; een stichting kocht het en heeft er een werk- en woonplek voor geestelijk minder bemiddelde mensen van gemaakt: die Gemeinschaft. Het geheel heeft nu 90 inwoners. Zeg maar een soort sociale werkplaats, of liever gezegd meteen vier. Die koffiebranderij, een weverij, een timmermanswerkplaats en iets met natuurbeheer. Blijkbaar is het een groot succes, de mensen die daar rondliepen maakten allemaal een gelukkige indruk en wie zou dat niet worden in zo’n paradijselijke omgeving. (Natuurlijk zijn het ook mensen en ik zie de rottenis best voor me: verduistering van stichtingsgelden, sektarisme, misbruik van zwak begaafden, moord; er zit best een Krimi in. Die moord moet dan met een hamer.)

Vervolgens koos ik voor een traject dat ik nog nooit gereden had. Het was ook niet zo makkelijk te vinden, maar met behulp van boeren op het land en mijn mobieltje lukte het. Want tot mijn verbazing had dit lege land prima internetontvangst. Via Stedebach en Holzhausen naar Fronhausen, dat in het dal van de Lahn ligt en vrijwel onvermijdelijk is voor Lahnfietsers.

Stedebach, met nog maar 25 inwoners, is ook iets aparts. Het lijkt niet van deze wereld, een grote boerderij en drie, vier kleintjes. Hier komt Demeter-voedsel vandaan, verbouwd en gegroeid volgens de strengste eco-normen. Inderdaad zag je een flinke Gutshof zoals in de oude tijd. In-gelukkige koeien, of misschien deden ze maar alsof, want de lage melkprijs zal ze te stellen geven. Als U denkt dat U daar met de bus heen kunt hebt U het mis: misschien rijdt er twee keer per dag een schoolbus; anders moet U aan de zog. ‘grote weg’ uitstappen, lijn 32, ieder uur een bus en dan nog een stuk lopen.

Holzhausen was geloof ik niet zo veel aan. maar ik had toch al geen energie meer om nog meer indrukken op te nemen. Wat vooral prachtig was waren de paden door het landschap, deels steil, deels golvend.

Geen foto’s van mezelf ditmaal; had de camera niet bij me. Op de weinig sfeervolle foto’s uit het internet ontbreekt vooral de bloemenpracht op de binnenhoven. Misschien zet ik er later nog eens iets van eigen hand in.

1 reactie

Opgeslagen onder Fietsen, Marburg

Een Reactie op “Kehna en verder

  1. Ja, er zijn nog heel wat paradijselijke plekken op de kloot. Laten we er vooral van blijven genieten.

Reageer

