Stimmsitz

Waar zit de stem? Ergens in de keel zou ik denken, bij de stembanden, de stemlippen, die buurt. Maar nee. ‘Je stem zit te ver naar achteren,’ zei de zangleraar. ‘Probeer het lied nu eens aan de voorkant van je tanden te zingen.’ Dat deed ik, en het klonk meteen spectaculair beter. Die houden we erin dus.

Maar wat is nu die Stimmsitz? Het lesuur was al bijna afgelopen, er was geen tijd meer voor, maar de leraar zal erop terugkomen. In het internet lees ik er alleen maar onbegrijpelijke teksten over, die ten dele strijdig met elkaar zijn of verdacht naar onzin rieken.

Misschien is het zoiets als chi of ki in de Aziatische vechtsporten: het energetisch middelpunt van de mens, in de buik gesitueerd, van waaruit alle handelingen dienen te geschieden. Nu heb ik ooit een slimmerd, die waarschijnlijk medicijnen studeerde, horen zeggen: Maar als je een mens opensnijdt vind je nergens een ki! Nee, dat niet; toch is dat een zeer reëel en functioneel ding, zonder hetwelk die vechtsporten helemaal niet willen lukken; dat heb ik ooit ervaren. Zoiets zal de Stimmsitz ook wel zijn: iets imaginairs dat van wezenlijk belang is.

1 reactie

Opgeslagen onder De mens, Muziek

Een Reactie op “Stimmsitz

  1. Ik lees graag het vervolg.

    Zonnige groet,

Reageer

