Villa’s kijken

Omdat ik in een flat woon wilde ik wel eens wat villa’s zien en ben ik in gezelschap van een oude vriend uit Australië naar Vicenza gereisd. Die stad is namelijk de geboorteplaats van de klassieke villa, ontworpen door Andrea Palladio (1508–80) en later door zijn opvolgers. Niet al zijn ontwerpen zijn gerealiseerd. Hij schreef vier boeken over architectuur waar alles in stond en die nog eeuwen na zijn dood geldig zouden blijven (afb. 1). Zijn eerste opdracht was de Villa Trissino, gebouwd tussen 1530–37 (afb. 2).
Hij had succes en Vicenza en omgeving staan dientengevolge vol met villa’s, paleizen en kerken van Palladio, die zich bij al zijn projecten liet inspireren door de klassieke oudheid. Een rijke heer had hem namelijk naar Rome gestuurd om daar de Romeinse ruïnes te bestuderen. Die studie bleef niet zonder vrucht: hij heeft vrijwel in zijn eentje de klassieke architectuur in Europa teruggebracht. Zijn belangrijkste villa is wel de Rotonda (afb. 3–5). Wat huiselijker, maar niet minder klassiek is het nabijgelegen optrekje van de familie Valmarana (afb. 6–8), voor welke de maestro in de omgeving nog vele andere gebouwen zou neerzetten.
Een hoogtepunt is het Teatro Olimpico (afb. 9–13), een wereldwijd uniek, in 1585 nagebouwd Romeins theater dat nog intact en bespeelbaar is. Daar vlak tegenover is het Palazzo Chiericati, nu schilderijenmuseum (afb. 14–16).
Een ander hoogtepunt is de Basilica (afb. 17–26). Dat heeft niets met een kerk te maken maar was een soort stadshal annex paleis van justitie. Op het dak is een terras waar je iets kunt drinken en naar het onweer boven de Dolomieten kijken.
Overal in de stad zag je Palladiaans werk, soms niet klaargekomen als het geld op was, of half verwoest of later fout verbouwd. Ook buiten de stad was er nog van alles te zien (afb. 27–33).
De invloed van Palladio kan nauwelijks onderschat worden: alle classicistische en neo-classicistische gebouwen ter wereld beroepen zich op de door hem opgedolven principes en proporties uit de Romeinse tijd. Ook het Witte Huis in Washington, het Brits Museum, de bank van Angola, het stadhuis van Groningen en duizenden banken, universiteiten, paleizen, ministeries en regeringsgebouwen in alle denkbare landen hebben veel aan hem te danken (afb. 34–39).

Na een heleboel klassieke gebouwen te hebben gescoord vond ik het ook wel fijn dat er nog andere stijlen bestaan, zoals gothisch (afb. 40) en barok (afb. 41). In de achttiende eeuw schilderde Canaletto hoe Venetië er had uitgezien als Palladio ook daar zijn gang had kunnen gaan (afb. 42 !). Dat verzon hij niet; het ontwerp van de Rialtobrug door Palladio is als tekening bewaard; het grote gebouw rechts is de Basilica die op de het plein van Vicenza staat, maar in Venetië totaal had misstaan.

Vicenza was ook als stad erg aangenaam, vooral omdat het autoverkeer uit de binnenstad vrijwel geheel gebannen is. Heerlijk eten en drinken (koffie!), warm weer met alleen ‘s avonds regen of onweer. Aangenaam achterlijk: nog niet alles hoeft ‘rendabel’ te zijn. Er zijn bij voorbeeld nog winkels; niet alles hoeft op een weiland ergens buiten of in het internet gekocht te worden. Alles prettig en menselijk, waarom kan dat hier niet? Tot ons gevoel van welbevinden droeg het hotel zeker bij: een ruime, omgebouwde herenboerderij uit de oude tijd met een bruikbaar zwembad in een flinke tuin waar je zelf fruit mocht plukken (afb. 43). Om de paar kilometer naar de binnenstad te overbruggen stonden gratis fietsen ter beschikking, al waren die nogal gammel.

Kortom, Italië moet weer vaker bezocht worden: het is een land dat gelukkig maakt, dat was ik even vergeten. Het enige nadeel is dat het zo ver is. De wegen waren erg vol, maar ja, je kunt ook data kiezen waarop dat minder het geval is.

Ik plaats hieronder een heleboel foto’s, de meeste van mezelf, sommige uit het net. Geen begenadigd fotowerk, U hoeft het niet te bekijken, het dient mij vooral als geheugensteun.

2 reacties

Opgeslagen onder Europa, Kunst

2 Reacties op “Villa’s kijken

  1. Ja! Ik geloof dat ik dat zelfs heb gezien, toen ik daar was.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s