God onder druk zetten

Bij het instuderen van Verdi’s Requiem (uitvoeringen 6 en 8 augustus in Bad Hersfeld, zie mijn eerdere blog) was het Recordare Iesu pie nog aan mijn aandacht ontsnapt. De reden is dat die tekst voor een solist is, een mezzosopraan, terwijl ik in het koor zing. Maar sinds eergisteren hebben we de vier solisten leren kennen, een prachtig stel overigens, en nu heb ik ook eens goed geluisterd naar dat Recordare. Wat een vreemde tekst! Het is een onderdeel van het Dies iræ, een veertiende(?)-eeuwse hymne over de Jongste Dag, die tot 1971 in de Requiem-mis werd gezongen.
Recordare Iesu pie quod sum causa tuæ vitæ, ne me perdas illa die … . ‘Denk eraan, lieve Jezus, dat ik de oorzaak van Uw leven ben. Richt mij niet te gronde op dien dag.’ Met andere woorden: vergeef me maar gauw mijn zonden en stuur me niet naar de hel, want zonder arme zondaren als ik hadt Gij niet eens bestaan! En laat de moeite van Uw kruisdood niet vergeefs geweest zijn, tantus labor non sit cassus. Jezus, God dus, wordt regelrecht onder druk gezet.

In een verhaal uit de biografie van de profeet Mohammed wordt God ook gechanteerd. In de slag bij Badr zag het er even heel slecht uit voor Mohammed en zijn strijders. God had hulp beloofd, maar die liet op zich wachten en de vijand dreigde te overwinnen. Daarop bad de profeet tot God; hij zei onder andere: ‘O God, als deze schare vandaag verloren gaat, wordt Gij niet meer aanbeden!’
Zijn metgezel Abū Bakr vond dat te ver gaan en zei: ‘Profeet, val uw Heer toch niet lastig met uw gebed! God komt echt wel na wat Hij heeft beloofd.’ En dat gebeurde ook, want ‘daarop sliep de Profeet even in, en toen hij wakker werd zei hij: “Houd goede moed, Abū Bakr! Gods hulp is gekomen. Hier is Gabriël, en hij voert een paard mee aan de teugel, dat stof op zijn voortanden heeft.”’
Liet God zich door zijn profeet onder druk zetten of was die hulp toch al onderweg? We weten het niet.

Ik denk dat dit soort ‘chantage’ in alle drie de westerse godsdiensten voorkomt. Het kan haast niet anders dan dat God ook in de gezellige gespreksronden van de Talmud-rabbijnen soms stevig werd aangepakt. Ik ga er niet speciaal naar zoeken, want dan vind je niets, maar ik zal een mapje bijhouden voor gevallen die ik tegenkom. Als U een voorbeeld bij de hand hebt of tegenkomt houd ik me natuurlijk aanbevolen.

3 reacties

Opgeslagen onder Godsdienst

3 Reacties op “God onder druk zetten

  1. Een zeldzaam staaltje van inzicht van gelovigen. Wat stelt een verlosser voor zonder verlosten, een god zonder aanbidders. Ik vind het eigenlijk geen chantage, meer slim debatteren. Ik weet helaas veel te weinig van heilige teksten om een bijdrage te leveren maar het wordt een interessant mapje.

  2. Daar heeft Pratchett gezellig de draak mee gestoken in Small Gods.

  3. Ha, leuke tip, dankjewel, kende ik nog niet.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s