De hoge c

Ja, die was er vandaag op zangles, heel duidelijk. Thuis nog niet. Niet dat hij mooi was, maar hij was er, en dan kan hij dus verder ontwikkeld en verfraaid worden.

De kopstem is een koppig iets. Ik worstel er al weken mee. De borststem een flink deel kop en een zilveren klank mee te geven, dat lukt nu wel. En enkele kopnoten gaan ook wel. De g komt er steeds vaker goed uit, maar de a nog niet.

Een openbaring was de geluidsopname die ik van mezelf maakte met het mobieltje. Terwijl ik zelf steeds het idee had dat ik piepte in de hoogte bleken de tonen op de ‘objectieve’ opname helemaal niet zo zacht te zijn. Geen wonder, verklaarde de leraar: normaal hoor je je eigen stem met de resonantie van je borstkas; die ontbreekt bij de kopstem, maar voor toehoorders is het bijna even hard. Vervolgens zong hij een fragment uit Tosca dat je een straat verderop nog horen kon, puur met kopstem. Daar moet het dus heen.

‘Schouders laag houden. Niet drukken, niet afknijpen. Niet door het plafond willen duwen, maar door het gat in de zoldering vanzelf naar boven gaan. Zachtjes zingen! Luider kan altijd nog.’
Onder zijn leiding lukt het me steeds vaker het zingen makkelijk op te vatten, de stem ongehinderd te laten gaan. Of zelfs brutaal de toon van bovenaf op te pakken in plaats van hem van onder moeizaam te beklimmen.

2 reacties

Opgeslagen onder Muziek, Niks

2 Reacties op “De hoge c

  1. Van een zangpedagoog kreeg ik ooit wat tips.
    Ik merkte dat hij mij raakte tot in mijn ziel.
    Zingen doe ik nog steeds niet.
    Maar ik bewonder het zingen wel.

    Vriendelijke groet,

  2. @Rob Alberts: Dat verbaast mij niets: de stem woont vlak naast de ziel.

Reageer

