Koorleed en -lief

Naarmate ik beter leer zingen bevallen de koren waarin ik zing steeds minder. Hierover al eerder wat gezegd.

Het eerste koortje van de faculteit is een pretkoor zonder pretentie, gewoon leuk, maar wel door een vakman geleid. Optredens op universiteitsfeestjes en dergelijke. Hoogtepunt was een uitwisseling met een dergelijk koortje in Barcelona, 2009. Eigenlijk leuk dit, en ik zal er ook in blijven. Het vraagt niet veel oefening vooraf. Treurig is echter het grote verloop en dat mensen soms door examens enz. niet kunnen komen; dan lijkt het wel of het weer bij nul begint.

Het concertkoor waarmee ik nu al drie concerten in drie verschillende steden heb beleefd is zieltogend. Toen ik er een jaar geleden in kwam was de dirigent nog heel goed, maar door zijn hoge ouderdom gaan de repetities steeds slechter en dientengevolge ook de uitvoeringen. Zelfs de Oberhessische Presse was dat bij het laatste concert opgevallen. Ik heb mij dus afgemeld voor het instuderen van Händels Messias voor december, want dat verval nog langer mee te maken is niet fijn. De oude man zou er zelf mee moeten kappen, maar klampt zich vast. Ik was er nog niet lang genoeg bij om mij erg loyaal te voelen.

Met het koor dat in augustus in Bad Hersfeld Verdi’s Requiem zal uitvoeren heb ik geen probleem. Voor leken is het hard werken, maar dat is juist leuk en het gaat steeds beter. De dirigent is uitstekend. Wel vroeg ik mij al af hoe we dat stuk op overtuigende wijze konden brengen als lekenkoor, maar daarvoor is allang een oplossing gevonden, naar ik pas deze week hoorde. Er wordt een compleet professioneel operakoor uit Poznan (Polen) aangekard. Dat zal de kwaliteit van de uitvoering zeker verbeteren. Maar het is ook een beetje een demper: als lekenkoor worden wij zo een aanhangsel van een professioneel koor. Het Poolse koor wil niet met name genoemd worden in de publiciteit. Zo wordt dus de suggestie gewekt dat ons Hessischer Konzert & Festspielchor in oprichting heel goed is, wat het echter niet is. Naar verluidt gebeurde die truc met Poolse zangers al jaren, ook al toen het ijzeren gordijn nog bestond. Ook de orkesten en solisten komen vaak uit Oost-Europa; ze zijn meestal echt goed. Voor die mensen een aardig zakcentje en een uitstapje, voor ons een (te) goedkoop succes. Maar waardevol blijven natuurlijk de repetities, waar ik veel leer en ook veel plezier heb.

Helemaal made in Germany, begeerlijk maar onbereikbaar, is het koor dat in Weilburg de H-Moll-Messe van Bach gaat brengen. Dat is semi-professioneel en dat zal ik nog jaren niet zijn, misschien wel nooit.

Troost biedt dan het kleine vocaal ensemble waarin ik vanaf eind augustus zal meezingen. Het wordt geleid door mijn zangleraar, zodat het zingen meteen ook les is. Onlangs hadden ze een uitvoering en die is me bevallen. Mensen die nog niet zo heel lang bezig waren: het maximale eruit gehaald, geen foute inzetten of intonatie en een niet onmogelijk moeilijk, maar toch aantrekkelijk repertoire. Zo moet het zijn; daar verheug ik me wel op.

4 reacties

Opgeslagen onder Marburg, Muziek, Persoonlijk

4 Reacties op “Koorleed en -lief

  1. Mooi dat je zo geniet van het zingen.
    Tja, samenzang geeft soms voordelen en soms nadelen.

    De eigen weg hierin vinden blijft belangrijk.

    Zonnige groet,

  2. Ha, Bachs Messe in H-Moll dat is een hele mooie. Om naar te luisteren wat mij betreft, zingen is er jammer genoeg bij mij niet bij.

  3. Een hele mooie, inderdaad, maar ook een hele moeilijke.

  4. Dat is altijd de kunst, repertoire kiezen dat de moeite waard is maar niet te hoog gegrepen. Jammer van het concertkoor, maar die dirigent zal er toch op een gegeven moment al dan niet vrijwillig mee moeten stoppen. Zo gaat dat gewoon met dirigenten. Of het koor valt uit elkaar, dat kan natuurlijk ook.

Reageer

