Oorzaak populisme

Jammer genoeg weet ik te weinig van het moderne Frankrijk. Korte bezoeken onlangs aan Parijs en Straatsburg hebben daaraan weinig veranderd.

Ik zou namelijk wel even willen weten hoe het met de Franse sociale voorzieningen gesteld is. Men hoort immers overal dat zowel Brexit als het ongenoegen van Nazi-achtigen in Europa is terug te voeren op de afbraak van sociale voorzieningen. Minder verdienenden verdienen steeds minder, het arbeidsrecht is uitgehold, de zorg voor bejaarden en zieken wordt minder enzovoort. Nu meen ik echter te weten dat dit juist in Frankrijk nog niet zo zeer het geval is. Van neoliberale zijde wordt immers altijd geklaagd dat de Franse economie kwakkelt omdat de sociale voorzieningen nog te goed zijn en dat men nooit een afbraak daarvan heeft doorgevoerd, zoals de rood-groene(!) regering van Schröder dat indertijd in Duitsland wél heeft gedaan. Pas nu probeert de Franse regering te bezuinigen en de macht van de vakbonden te breken.

Een afbraak van de sociale voorzieningen kan dus evenmin als de diabolische EU verklaren dat in Frankrijk 30% van de Fransen al jaren achter Le Pen aanloopt. Dat is  gewoon buitenlanderhaat en racisme, en 25 jaar geleden, toen ik in contact stond met Franse collega’s en wat meer benul had van Frankrijk, was dat racisme ook al overduidelijk aanwezig. Toen waren de voorzieningen helemaal nog puik in orde. Ik herinner mij een overigens uitstekende hoogleraar in de arabistiek, die op een congres bij de borrel de ene avond de joden ‘de gesel van het moderne Frankrijk’ noemde en de volgende avond van leer trok tegen de volstrekt onbetrouwbare Arabieren; zulks in aanwezigheid van vertegenwoordigers van beide groepen. Hij was geen uitzondering.

Het valt de Europeanen blijkbaar niet gemakkelijk in te zien dat zij racisten zijn, en vooral Nederlanders niet. Er kwam dezer dagen zelfs een Nederlandse krant langs, was het de Volkskrant?, die Farage een … nationalist noemde. Nee, hij is een racist, dat is in zijn geval heel duidelijk. Nederlandse media zijn uit liefde of vrees voor Wilders gewend om racisme geen racisme te noemen en passen dat nu ook toe op buitenlanders.

9 reacties

Opgeslagen onder Europa

9 Reacties op “Oorzaak populisme

  1. In Frankrijk is de zeer hoge werkloosheid ook een zeer hardnekkig probleem die de mensen richting Le Pen jaagt. De huidige partij van mevrouw Le Pen is ook anders, die vult meer de gaten die andere partijen laten vallen. Ze trekken dan ook veel kiezers van Algerijnse afkomst, wat Wilders hier met de Marokkanen zeker niet doet. De overeenkomst is wel dat de gevestige politiek er alles aan doet om FN buiten de deur te houden. Ondemocratisch veel. En ook dat speelt FN alleen maar in de kaart.

    Ik hoop dat deze aflevering te bekijken is. In weerzin van de presentator wil hij er toch achter komen wat de FN mensen drijft.
    http://www.npo.nl/op-zoek-naar-frankrijk/03-04-2016/VPWON_1243840

  2. Dankjewel Ximaar. Ja zie je wel, dat wist ik niet eens: die hoge werkloosheid bij voorbeeld. 10%, tendens stijgend, dat is niet gering. Dat Hollande een beetje een lulletje is en Sarkozy van geen kant deugt, dat was wel tot me doorgedrongen.
    Het filmpje kan ik ontvangen. Het duurt drie kwartier, daar heb ik niet onmiddellijk tijd voor, maar het komt wel.
    Het spijt mij wel dat mijn internationale oriëntatie een beetje verloren is gegaan. Vroeger las ik zelfs Le Monde, maar dat is lang geleden. Nu ik ouder word moet ik mij beperken. Ik beschouw het echter nog wel als mijn taak, binnenkort het racisme eens te bestuderen, en vooral het anti-islamitische racisme. (Heeft overigens nog niemand de sharia beschuldigd de oorzaak te zijn van de Brexit?) Een ander onderwerp dat ik nog eens zou moeten behandelen is ‘foute arabisten’. Want Hans Jansen was niet de enige; de hierboven vemelde Franse hoogleraar was er ook een en in Duitsland zit er momenteel een knettergoeie arabist in de extreem-rechter vleugel van de AfD. Maar ik krijg er mijn vingers niet achter, ik begrijp er niets van.
    Een te groot onderwerp voor mij, maar wel van groot belang, is de geschiedsverdwijning. Een sleutel tot begrip van veel West-Europese landen ligt in de koloniale geschiedenis, die met algemene instemming wordt verdrongen en ontkend.

  3. @Emigrant: Daarbij is de werkloosheid zeer slecht verdeeld en kan het moeiteloos oplopen tot boven de 30% in buitenwijken van grote steden en in kleinere steden die economisch minder gunstig liggen. Niet de EU, maar de neo-liberale globalisering is voor hen vaak funest.

    Bij de uitzending moet je bedenken dat (mocht je hem niet kennen) Wilfried de Bruijn zo’n 10 jaar een bibliothekaris is in Parijs en daar wat jaren terug in elkaar is geslagen omdat hij met zijn vriend hand in hand liep. In de uitzending wordt hij door FN-aanhangers herkend en dat geeft het nog een aparte wending. De hele serie is het bekijken waard. Het sluit erg aan op m’n eigen ervaringen in de noordelijke helft van Frankrijk. Behalve Parijs, waar ik 10 jaar terug voor het laast langsfietste en toen met stenen bekogeld werd door zigeunerkinderen. Ga er ook nog wel een keer over bloggen.

    In GB was het migratiepunt ook vooral gericht op Polen, die de banen inpikken. Niet gek, ze kosten minder en leveren beter werk af. De Polen gingen al vrij snel naar GB en zijn daar al wat langer dan in NL. Zelf ben ik veel in GB geweest, maar dan voor 2000. Toen werd er ook zeer spastisch gedaan over zigeuner-achtigen. Of hun aantal zo groot is weet ik niet, maar de aversie er tegen was enorm.

    Als er al een Islam-iets is, dan komen ze daar in GB niet zo snel van af omdat de meeste via hun voormalige kolonien gekomen zijn als Pakistan. Een van hen is nu burgemeester van London.

  4. Ad: “koloniale geschiedenis, die met algemene instemming wordt verdrongen en ontkend.”
    Of juist verheerlijkt: VOC-mentaliteit.

    Overigens hoorde ik maandag een conversatie waaruit blijkt hoe populisme de katalysator van regelrecht racisme is. Op een niet nader te definiëren locatie voerden twee kerels luidkeels een gesprek over de Brexit. “Ze hebben eindelijk lik op stuk gekregen”, kraaide de een. “De elite!” De ander meende dat nu alles goed zou komen. Samen waren ze het ook al eens over een zondebok. In Engeland wonen nogal wat Somaliërs en dat waren criminelen: “Allemaal.”
    Nooit één blanke Somali gezien, dus de conclusie ligt voor de hand.

  5. @Ximaar: Dat Poolse arbeiders minder kosten, dát is binnen Europa niet in orde. Nog iets om te homogeniseren: het minimumloon voor iedereen in het land waar gewerkt wordt. En sluikwegen via uitzendbureautjes, ondermakelaars e.d. onmogelijk maken.
    Een vriend van mij die bij de BBC werkt heeft een programma gemaakt over de Deobandi’s in Engeland: dat is wel een onprettig soort moslims. http://www.bbc.co.uk/programmes/b06gqr66 . De link gedraagt zich vreemd, want voert niet direct naar het programma. Je moet dan nog zoeken naar The Deobandis, Episode 1, resp. 2

    @groninganus: Engeland heeft inderdaad een elite. Die zal ook de volgende regering vormen en Farage behoort er ook toe. Nederland heeft voorzover ik kan overzien al sinds geruime tijd geen elite meer.

  6. Net beide afleveringen beluisterd. Ik had er nog niet eerder van gehoord en bij nazoeken blijkt Deoband een zeer klein stadje te zijn. Het is me wel decennia lang bekend dat er in Pakistan veel mis is. Denk aan Waziristan waar het leger niet meer durfde te komen. De USA heeft nmm altijd teveel gesteund op Pakistan omdat het in dat gebied geen andere bondgenoten kon vinden. Mogelijk heeft dat ook de situatie daar verslechterd. Aanvankelijk dat ik dat het een nasleep was van de dictatuur die daar was, maar als ik dit beluister dan zit het veel dieper.

    In GB is een behoorlijk grote Pakistanse gemeenschap. Destijds toen ik er rond 1990 een half jaar werkte werd me verteld dat alle taxibedrijven en discotheken in Paikstanse handen waren. Maar of dat Moslims waren of nog specifieker Deobandis werd er nooit bij vermeld. Misschien waren het wel Pakistani die zich juist niet in Pakistan thuisvoelden, maar ook daar heb ik nooit iets over gehoord.

  7. @Ximaar: Ook bij de Deobandis komt de koloniale geschiedenis om de hoek kijken. Al in de negentiende eeuw werden moslims in Brits-Indië militant, uit verzet tegen de overheersing. Dat hele Pakistan is eigenlijk een rampgebied; misschien wel de grootse failed state ter wereld. Hoewel, zoals overal, het merendeel van de moslimse bewoners doodnormaal is. Maar onderwijs is afwezig, slecht of duur in dat land, dus de kinderen worden de gratis moskeeschool bijna ingedreven, en daar leren ze dan vrijwel niets, of alleen achterlijke onzin.
    Het radioprogramma spreekt de hele tijd van de Amedis,die vervolgd worden. Het duurde even voordat ik begreep dat daarmee de Ahmadiyya bedoeld wordt: een uit de islam voortgekomen, tamelijk chique secte, die juist in Europa vrij aanwezig is. In Den Haag hebben zij al een moskee sinds 1955. In Duitsland zijn zij zeer sterk, omdat de overheid hen per ongeluk als vertegenwoordigers van de islam überhaupt beschouwt. Iedereen is blij met hen, omdat zij vredig, goed georganiseerd en aanspreekbaar zijn. Maar moslims beschouwen hen vaak als afvalligen, omdat zij nog een latere profeet dan Mohammed erkennen.

  8. Racisme, discriminatie en xenofobie, zullen wij daar ooit een echte oorzaak van ontdekken?
    Of nog beter kunnen wij een maatschappij inrichten waarin deze negatieve kanten van de mens niet aanwezig zijn?

    Bezorgde groet,

  9. @Rob Alberts: Racisme, discriminatie en xenofobie behoren tot het mens zijn. Het is dus niet weg te krijgen. Maar er waren wel degelijk maatschappijen ingericht waarin deze zaken, nou ja, tot een ‘draaglijk’ minimum waren gereduceerd, bijvoorbeeld Nederland in de periode 1970–1995. Maar die maatschappij is willens en wetens weer ont-ingericht.

Reageer

