Vaargemeenschap

Quatsch, ik bedoel natuurlijk Fahrgemeinschaft. Een hele valse vriend is dat. Wanneer meerdere mensen ergens naar toe moeten rijden is het zinvoller om een paar mensen in één auto te stoppen dan dat iedereen apart rijdt; dan wordt er dus een Fahrgemeinschaft gevormd. Zo heb ik nu al drie keer koorleden meegenomen naar Bad Hersfeld. En daarbij is een van de stuitendste gewoontes van Duitsers überhaupt aan het licht getreden: ze willen betalen voor het meerijden.

Toegegeven, dat bezoekers hun schoenen uittrekken in je huis, of dat mensen je uitnodigen om bergen vlees te schroeien in de tuin (grillen) is ook erg, maar betalen voor een kleine, vanzelfsprekende dienstverlening spant de kroon. Dat betekent toch eigenlijk: wij zijn geen vrienden, ik wil hoogstens zakelijk met jou te maken hebben. Misschien heeft het iets met leeftijd te maken. Twee oudere mannen drongen erop aan me te betalen; één oudere vrouw probeerde mij discreet een bankbiljet in handen te stoppen. Ik heb natuurlijk energiek geweigerd, ik ben geen taxichauffeur en laat me niet beledigen. Eén man van ongeveer 40 jaar en één jongere vrouw begonnen niet over betalen. Die vrouw stamde uit Kirgizië, dat verklaart misschien iets.

Maar weigeren helpt niet; dan komen ze de volgende keer met een fles wijn of chocola aanzetten. Een fabrikant heeft speciaal voor dit doel een doosje chocola gecreëerd, genaamd Merci. Bah, have mercy, Lord!

12 reacties

Opgeslagen onder Chocolade, De mens, Duitsland, Persoonlijk

12 Reacties op “Vaargemeenschap

  1. Dit ligt in het verlengde van de rekening delen als mensen met elkaar uit eten gaan. Kunnen ze achteraf hele discusies hebben over wie nou precies wat had gegeten.

  2. Wellicht komt dit willen meebetalen voort uit de armoedige toestanden na de oorlog?

  3. @groninganus: Kan zijn, wie zal het zeggen. Als ik nu bedenk dat ik gisteren heen en terug waarschijnlijk voor € 14,50 aan benzine heb verstookt, met twee meerijders, dan had ik dus afrondend € 5,- de man kunnen beuren, stel je voor. Maar zij wilden eigenlijk méér betalen. Die vrouw, met wie ik gedurende de rit nog zo’n aardig gesprek had, wilde me een biljet van twintig toestoppen. Als dat hier normaal is heb ik na twintig jaar nog niet veel van Duitsland begrepen.

  4. Het hangt ook af of jij de volgende keer met hen meerijdt en het op een simpel heen- en weergeverij van geld uitdraait. Zelf heb ik geen auto, en ik rij ook als het even kan niet mee. Als ik zo’n stuk meerij dan bespaar ik OV-kosten en ik begrijp dat die in dit geval minimaal 34 euro waren voor een Hessenticket, of 2x 20 euro voor enkele reizen die niet binnen 1 etmaal vallen. Je doet daar met de trein 2x zo lang over, omdat je via Kassel om moet.

    Daarbij zijn brandstofkosten maar een kwart van de autokosten, naast verzekering, belasting en afschrijving. Dan is een bedrag rond 10 euro per enkele reis niet zo gek.

    Het is al jaren terug dat ik met een kennis mee ben gereden, met familie naar familie is het minder dan eens per jaar. Daar geef ik geen geld voor omdat ik vaak al veel andre dingen voor hen doe waar ik ook niets voor wil hebben.

  5. @Ximaar: De trein kun je vergeten op dat traject. 2:50 uur, plus de afstanden naar en van de stations. ’s Avonds nauwelijks een trein terug.

  6. En ik dacht dat zulks alleen door zunige Hollanders werd gedaan. In Dld is het waarschijnlijk een geval van doorgeslagen correctheid, en dat werkt dan afstandelijk, inderdaad.
    Maar dat men zijn schoenen uitdoet in je huis is toch alleen maar fijn? Goede gewoonte. Tenzij je veel kennissen hebt met erge zweetvoeten …

  7. @Irene: Nee, dat vind ik akelig, bezoekers die hun schoenen uittrekken. Ik moet het soms zelf ook, in twee huizen, en dan doe ik het, maar onder protest.

  8. Bob

    Nee, dan heb je het nog niet begrepen.
    De Duitser denkt dat hij onbeschoft is als hij NIET aanbiedt om te betalen. Eenmaal weigeren is niet genoeg. Je moet hem de kans geven te laten zien dat hij het echt meent. Als je dan na twee of drie pogingen nog steeds geen geld wilt, dan is het goed. Natuurlijk met vergoelijkende opmerkingen. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen dat je meerijder je een bier of een wijn geeft.
    Overigens, als ze regelmatig meerijden, bijvoorbeeld iedere week, dan laat ze toch betalen. Als je dan wilt weten wat een redelijke (lage) prijs is, dan kun je hier kijken: https://www.blablacar.de

  9. @Ximaar: Als ik alleen was gegaan had ik vrijwel dezelfde benzine- en andere kosten gehad.
    Ja, ik wil ook wel eens met anderen meerijden, maar dan in de herfst en winter. Ik rijd namelijk zeer ongaarne als het donker is.

    @Bob: Ik blijf het moeilijk vinden. Toch blijf ik maar hier wonen; Nederland is ook niks meer.
    Het zou me nog interesseren of dit gedrag zonegrensoverschrijdend is, of het in het Oosten van Duitsland ook zo gaat. Daar was men immers jarenlang veel meer op elkaars hulp aangewezen.

  10. Bob

    Ik ken dat hier ook, waarschijnlijk in mindere mate. Onder vrienden komt dat niet voor, tenminste niet bij normale ritten. Als je daarentegen 500 km meerijdt op vakantie dan betalen ook vrienden een bijdrage in de “Sprittkosten”.

    So schnell bist du eben nicht befreundet mit einem Deutschen 😉

  11. @Bob: Ja, op vakantie met vrienden is wat anders, dat vind ik ook.

  12. Trijntje

    Ik rijd met enige regelmaat met mensen mee; afhankelijk van de reden en met wie ik meerijd bied ik aan om mee te betalen aan de benzinekosten. Meestal vindt de chauffeur dat niet nodig, en dan laat ik het ook zo..
    Ik vind het zelf wel netjes om het in elk geval aan te bieden.

    Onlangs reed ik met drie anderen met iemand mee, een behoorlijke afstand, en toen bood één van de anderen het aan, en drong zodanig aan dat de chauffeur het wel goed vond, en ons de kosten heeft gemaild; kwam neer op een paar euro per persoon. Soms zegt de chauffeur iets als: geef het dan liever aan een goed doel.
    Ik heb het ook eens aangeboden aan iemand die ik goed ken, en van wie ik wist dat ze nogal krap bij kas zat, die heeft het met dank aanvaard; ging in dat geval denk ik om een tientje (twee personen, lange afstand retour).

Reageer

