Huiswerkhulp

Ik ga vanaf morgen wat vluchtelingen en asielzoekers en -aanvragers helpen bij hun huiswerk Duits, d.w.z. uit de categorie van 18 jaar en ouder (de oudste is 83). Begrijpelijkerwijs ben ik goed in het ontdekken en verhelpen van grammaticale en uitspraakproblemen bij Arabischtaligen.

Die hulp wordt georganiseerd door de volkshogeschool. Het eigenlijke onderwijs wordt gegeven door betaalde leraren met de bevoegdheid Duits als Tweede Taal, maar de huiswerkhulp wordt gegeven door vrijwilligers van allerlei pluimage. Die is dikwijls nodig, omdat veel mensen niet gewend zijn überhaupt te studeren, laat staan huiswerk te maken. Degenen die jonger zijn dan 18 jaar worden door geoefende onderwijzers en leraren in normale scholen in speciale extra-klassen opgevangen, waar voorlopig alléén Duits wordt onderwezen.

De structuren zijn me nog niet vertrouwd, maar op de volkshogeschool hoorde ik de volgende cijfers: Er zijn 13 alfabetiseringsklassen, 21 langzame standaardklassen en 39 intensieve cursussen voor vlotte leerlingen. Per klas zijn er tot 20 leerlingen, wat neerkomt op een totaal van tot 1600 leerlingen, wat me erg veel lijkt voor Marburg en omgeving. Ik kan die cijfers niet controleren, maar het gaat in ieder geval om heel grote aantallen. Het aantal vrijwillige helpers ligt zo om de vijftig, wat ook al niet weinig is.
Dat kost enkele jaren veel geld; wie betaalt dat? De Landkreis Marburg-Biedenkopf heeft maar ongeveer 250.000 inwoners. Als ik het goed begrepen heb wordt de helft bekostigd uit een fonds voor inburgering van erkende vluchtelingen: dat zijn verplichte cursussen, die uitmonden in het inburgeringsdiploma; ik neem aan dat het geld daarvoor uiteindelijk uit Berlijn komt. De andere cursussen zijn vrijwillig; die worden gegeven aan mensen die soms wel een jaar moeten wachten op een besluit over hun status en nog niet mogen werken of wonen. Die cursussen vallen onder de scholen en de volkshogeschool, waarvan de budgetten voor deze gelegenheid natuurlijk enorm zijn verhoogd. Dat geld komt van de stad Marburg en uit de staatskas in Wiesbaden, die dus flink wordt aangeslagen maar zonder morren betaalt. De deelstaatregering, die bestaat uit CDU en Groenen, vindt dat nodig en vanzelfsprekend en de stad Marburg denkt er net zo over. Ik ben daar erg blij mee en zelfs een beetje trots op.

Naast de activiteiten van de stad en de volkshogeschool zijn er ook nog particuliere initiatieven, sommige van het bedrijfsleven, dat vaak dringend zoekt naar medewerkers die in Duits worden klaargestoomd.

Al met al vind ik de situatie van het taalonderwijs tamelijk rooskleurig, al moet worden gezegd, dat de ‘onderwijsbevoegdheid’ Duits als Tweede Taal door de enorme vraag nogal is verwaterd. Zo iemand als ik had in een weekend die bevoegdheid kunnen halen, en dat is in geen velden of wegen genoeg, dat voel ik aan mijn water. Maar toch, over het geheel genomen is de situatie behoorlijk goed.

Het nare voor vluchtelingen en asielzoekers is echter, dat het in andere deelstaten geheel anders kan zijn. Naar ik hoor betaalt Beieren helemaal niets, maar steunt geheel op vrijwilligers. Dat berust niet op de armoede van dat vette land, maar op een andere kijk op buitenlanders en de samenleving überhaupt. U kunt zich voorstellen dat het in Hongarije, of in (het vanaf morgen fascistische?) Oostenrijk, in een AfD-land of in een Wilderstan nog heel wat akeliger is.

Een volgende keer eens over het onderwijs zelf.

4 reacties

Opgeslagen onder Bildung und Uni, Duitsland, Europa, Marburg, Vluchtelingen

4 Reacties op “Huiswerkhulp

  1. NT2 en NT1 docenten hebben toch echt een vak met bijbehorende opleidingen.
    Ja, ik doe ook aan vrijwilligerswerk in de taalverwerving.
    Toch vind ik dat dit in eerste instantie door gekwalificeerde krachten moet plaatsvinden.
    Om met elkaar in contact te komen doe ik hier aan mee.
    Maar de basis moet in mijn ogen door professionals gelegd worden.

    Vriendelijke groet,

  2. @Rob Alberts: Dat vinden ze hier natuurljk ook. De eisen voor Duits als Vreemde Taal waren en zijn hier behoorlijk streng. Het is alleen de nood die hen ertoe drijft, tijdeljk andere krachten aan te nemen. Nieuwe mensen op te leiden kost natuurlijk tijd.
    Mijn ervaringen met onderwijs in het Arabisch en met moderne methoden van taalonderwijs helpen.

  3. Jouw ervaring en talenkennis zullen zeker voldoen.

    Vriendelijke groet,

  4. Ja graag, over het onderwijs zelf. Inside info.

Reageer

