Receptabel

Vanwege mijn artrose gebruik ik soms eenvoudige hulpstukken; denkt U bijv. aan een bandage voor de knie.

Ik wilde er net een kopen, ja voor het andere been ook, en die kostte in de winkel maar liefst € 84,–. In een internetwinkel wordt het ding voor € 45,– aangeboden. Iets vergelijkbaars was onlangs het geval met een zog. Rhizo-ring: € 62,– in de winkel en € 32,– in het internet .

Als je die dingen ziet lijkt de laagste genoemde prijs nog sterk overdreven, vooral bij die ring: een stukje plastic met een klittenbandje. Maar de hogere prijzen zijn helemaal schandalig.

Hoe komt dat? Enerzijds natuurlijk omdat die dingen voor oude, gebrekkige mensen bedoeld zijn, die je alles kunt aansmeren. Maar verder omdat zij receptabel zijn: dat is mijn vertaling van rezeptfähig. In de apotheek liggen veel medicijnen die rezeptflichtig zijn en die je dus zonder recept niet meekrijgt. Receptabel wil zeggen dat ze niet op recept moeten, maar wel kúnnen worden verstrekt. En dat betekent weer dat zo’n voorwerp, als het door een arts wordt voorgeschreven, door het ziekenfonds, resp. de verzekering wordt vergoed. Daarmee is de deur geopend voor de meest neoliberale prijzen die U zich kunt voorstellen. Als de verzekering betaalt mag het immers álles kosten. Dat is ook zo met de medicijnen die de apotheken verkopen. En daarom zijn de ziektekostenverzekeringen in Duitsland zo buitengewoon duur. Een vicieuze cirkel.

Veel particulier verzekerden kunnen de premie na hun pensioen niet meer betalen: de premie stijgt omdat zij ouder worden, het inkomen daalt omdat ze niet meer werken. Maar in het ziekenfonds mogen/mochten (?) ze niet. Er zijn bij voorbeeld mensen die per maand € 600,– ziektekostenpremie moeten betalen en eenzelfde bedrag overhouden voor de overige kosten van levensbehoud/-onderhoud.

Voor Duitse ambtenaren als ik is aan deze misstand onlangs een einde gesteld. Gepensioneerde ambtenaren mogen voortaan wel in het ziekenfonds, wat zij tijdens hun werkzame periode niet mogen.

2 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Economie/Wirtschaft

2 Reacties op “Receptabel

  1. Een goede verbetering dus voor de verzekerden.
    Maar schandalig zoals de prijszetting voor hulpmiddelen is opgezet.

    Vriendelijke groet,

  2. Bij veel ouderen is veel geld te halen, ze bezitten gemiddeld veel meer dan jongeren, Toch geldt dat niet voor alle ouderen en deze wijze van mensen een poot uitdraaien staat me dan ook erg tegen. In NL is er geen verschil meer tussen ziekenfonds en particulier. De discriminerende ‘ziekenfondsgrens’ is daarmee gelukkig weg en ik had er als iemand zonder baan of uitkering veel baat bij. Dwz in het verleden was je dan verplicht partculier en dan betaalde je de hoofdprijs, zonder enige compensatie. Met prijscompensatie voor nu was dat ruim het dubbele van wat ik nu (76 euro/mnd) betaal. Aanvankelijk kreeg ik nog een jaar of 5 zorgtoeslag, omdat daar toen nog geen vermogenstoets in zat. Dit jaar zou dat 83 euro/mnd zijn, dus 7 euro meer dan ik aan de zorgverzekeraar moet afdragen. Bij die pariculiere verzekering had ik overigens het hoogste eigen risico (omgerekend ook hoger dan het huidige vrijwillige maximum) en viel de huisarts daar toen ook nog onder. Maar goed, door omstandigheden heb ik zelf ontslag genomen en kende ik de consequenties.

    Iets anders was m’n vader die zich een veel te dure jas liet aansmeren, waar ie de rits niet van dicht kon krijgen. Want verkopers gaan ook niet bepaald sociaal en verantwoord met ouderen om. De ouderen die het trouwst aan de KPN bleven zijn ook flink wat poten uitgerukt. Zo werd niet automatisch de huur van een telefoontoestel stopgezet en hebben sommigen zo ongeveer 500 euro voor een simpel toestel betaald.

Reageer

