Alweer tien jaar Nederlander

Het lijkt nog zo kort geleden, dat ik helemaal naar Düsseldorf moest rijden om een nieuw paspoort te verwerven, maar het is al vijf jaar geleden. Er moest nu weer wat nieuws komen.
Mijn Nederlanderschap is weer verlengd, ditmaal voor tien jaar. Het is nu allemaal nog lastiger, tijdrovender en duurder geworden. Nu moest ik in persoon  naar Venlo reizen om een en ander aan te vragen, en dan nog een keer om het af te halen. De mogelijkheid de aanvraag in een grensgemeente te doen is een tegemoetkoning; wie verder weg woont of nooit in Nederland komt moet naar Berlijn.

Kosten in geld:
Nieuw paspoort: € 99,05
Nieuwe identiteitskaart: € 87,95
Hotelovernachting: € 70,–
Meldebescheinigung van Marburg € 8,-
Parkeren: € 12,– (tja, het is Nederland)
Pasfoto’s: € 12,50 (ja, echte Nederlandse)
Benzinekosten: € 88,–
Totaal: € 377,50

Kosten in tijd:
12 uur autorijden (netto): twee maal naar Venlo en terug
5 uur: Lopen, wachten, poseren voor pasfoto’s, voor het loket zitten, Meldebescheinigung halen in stadhuis Marburg
Totaal: 17 uur

Ik weet het: Nederlanders in Ingolstadt, Otranto, Winnipeg of Perth hebben het heel veel moeilijker. Maar hadden tenminste de EU-burgers niet voor deze ellende bewaard kunnen blijven? Waarom is er geen Europees paspoort, waarom zijn we niet gewoon Europeanen? Het is een schande dat de EU dat na al die jaren nog niet voor elkaar heeft.

Zou het nu de laatste keer zijn geweest? Nee, de dokter zei laatst dat ik wel negentig kan worden, dus ik moet dit circus misschien nog twee maal meemaken.

Maasboulevard Venlo

Maasboulevard Venlo

Wat een akelig stadje is dat Venlo trouwens. Het heeft beslist een van de lelijkste waterkanten van Europa. Geen wonder dat daar PVVers vandaan komen; die voelen zich vreemdeling in eigen stad.

14 reacties

Opgeslagen onder Europa, Nederland

14 Reacties op “Alweer tien jaar Nederlander

  1. Een Europees paspoort?
    Meestal zeg ik dat ik door mijn huidige buren een wereldburger ben geworden.
    Is een paspoort dan nog wel nodig?

    Jouw bestede tijd van 16 uur ergernis blijven natuurlijk onbetaalbaar.

    Vriendelijke groet,

  2. Andere Nederlandse ambassades mogen ook. Je kunt er de volgende keer een paspoortvakantie van maken in bijvoorbeeld Bern, mooie stad! Of Luxemburg, dat kan ermee door en is iets dichterbij. Alles beter dan Venlo. En met de trein valt de reistijd nog best mee.

  3. buurtaal

    Ik ben er vorig jaar voor naar Berlijn getogen. Heb de vage hoop dat we over negen jaar een meer bijdetijdse oplossing hebben …

  4. @aargh: Weet je zeker dat dat mag, aargh? Ik kan de reactie nu niet vinden, maar ooit hebben de bewoners van het blog ‘Hotelletje’ hier geschreven, dat zij niet naar het nabije Praag mochten, maar ook naar Berlijn moesten. Of is dat nu veranderd?

  5. In het nieuwe stadhuis van ’s Gravenhage liep alles vlot. Pasfoto’s uit een automaat in een winkeltje aan de overkant. Afspraak naar wens maken´op korte termijn buiten filetijden geen probleem, geen wachttijden voor de balie, administratieve afhandeling binnen een kwartiertje gepiept, inclusief een kletspraatje, Uiterst vriendelijke ambtenaresse en paspoort per aangetekende post ontvangen. Parkeergeld voor de parkeergarage naast de deur daarom minimaal. Gecombineerd met overnachting in Wijk aan Zee, overal gratis parkeren, Hotel Sonnevanck 100 meter van het strand -een aanrader, strandwandeling en op de Noorderpier 2500 meter de zee in lopen.
    De grootste ergernis, met 80-100-120 km/u over puik, glad wegdek van autowegen door saai, vlak landschap en langs talloze kantoorgebouwen rijden is zóó slaapverwekkend.

  6. @King Billy: Jouw kosten in geld en tijd zullen dus zeker niet geringer zijn geweest. Alleen heb jij besloten dat vakantie te noemen. Paspoorten per aangetekende post verzenden mag niet meer. Het paspoort moet gecontroleerd aan de nieuwe drager ervan overhandigd worden. Vandaar dat in de grensstreek een (door de klant te betalen) bezorgdienst rondrijdt om paspoorten af te leveren. Maar daarvoor woon ik te ver weg.

  7. Positief te waarderen is dat de reisdocumenten dit jaar minder kosten dan in 2015. Toen kostte een pas voor Nederlanders in het buitenland nog € 128,44 en een ID-kaart € 115,58. http://tinyurl.com/h39cb9x
    NASCHRIFT: Nee, dat ligt niet aan het jaar, maar aan de plek van bestelling. ‘De tarieven voor paspoorten en identiteitskaarten bij deze grensgemeenten zijn lager dan bij de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland.’ Bof ik even.

  8. Na 5 jaar in een land te vertoeven dient gewoon een automatische naturalisatie plaats te vinden. Je betaalt daar belasting voor de wegen, bieb en andere voorzieningen die je daar gebruikt. En daar dien je dan ook daar democratisch aan mee te werken door aan de Duitse verkiezingen mee te doen. Is meteen je paspoortprobleem verdampt en kan je Venlo extreem-rechts laten liggen. 10 jaar geleden vond ik het al een depri-dorp. 😉

    (Geldt natuurlijk ook voor Natascha en Pepijn, die hadden al lang een Beiers paspoort moeten hebben.)

  9. O ja, en zelf heb ik alleen 1 paspoort voor legitimatie bij me. Die heb ik in de laatste 10 jaar alleen af en toe in een hotel getoond om te laten zien hoe mijn lastige achternaam wordt geschreven. Bij grenzen met o.m Polen, Tsjechië, Zwitserland en Fryslân was er niemand om er ook maar een blik in te werpen. Per getoonde minuut zijn die dingen dus erg duur geworden.

  10. @Ximaar: Ik had best Duitser willen worden, maar ik vertrouw NL niet. De Duitsers hebben er geen enkel bezwaar tegen dat ik Nederlander ben, maar of dat omgekeerd ook het geval zou zijn? We hebben al gezien hoe NL de uitkeringen naar Marokko heeft gekort. Het zou mij niet verbazen als een regering Wilders überhaupt geen pensioengelden meer naar landverraders over de grens ging sturen.

  11. Hm, onduidelijk. Op de website van de ambassade http://duitsland.nlambassade.org/shared/burgerzaken/burgerzaken%5B2%5D/paspoorten-en-identiteitskaarten/paspoort/vernieuwing/vernieuwing-paspoort-meerderjarige.html?selectedLocalDoc=aanvragen-nederlands-reisdocument-in-duitsland
    vind ik dit:

    Moet ik een afspraak maken voor het aanvragen van mijn reisdocument?
    In Duitsland kunnen reisdocumenten alleen in Berlijn aangevraagd worden.
    Vul voor het maken van een afspraak het online afsprakensysteem in.
    U kunt ook terecht bij de Nederlandse ambassade in de buur­landen zoals Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië en Luxemburg.

    En vervolgens staat op dezelfde pagina dat je het paspoort als het klaar is ook kunt laten opsturen. Dan moet wel eerst het oude ongeldig gemaakt worden.
    Hoe dan ook, het blijft een ingewikkelde toestand en over tien jaar is het vast weer anders.

  12. @aargh: Ha, dus per bron weer andere info, deels misschien verouderd of juist nieuw of alleen ter plaatse geldig. In Berlijn heb je blijkbaar een Erweiterte Meldebescheinigung nodig; in Venlo was een eenvoudige Meldebescheinigung voldoende. Mijn affe paspoort kon vanuit Venlo uitdrukkelijk niet per post verstuurd worden.
    Een afspraak moet je in ieder geval maken. In mijn geval duurde het drie weken voordat ik terecht kon. Eenmaal in het Stadskantoor in Venlo gebeurde wat soms bij artsen ook geschiedt: op het moment van de afspraak kon ik nog niet terecht, het duurde nog een half uur.

  13. Nou, wij mogen ook naar Luxemburg voor een nieuw paspoort, dat is dichterbij dan Brussel. Je zou dus denken dat dat ook geldt als je in Dld woont.

Reageer

