Weekje Europa 1

Mijn paspoort en identiteitskaart bleken verlopen te zijn, uitgerekend toen ik een week naar Parijs wilde. Daar was niet zo gauw iets aan te doen. Het consulaat in Düsseldorf is nu ook opgeheven en ik moest een afspraak maken in een grensgemeente (ik heb Venlo gekozen, in de muil van de leeuw hyena), pas over drie weken en daarna zal ik nog zeker een week moeten wachten. Ook voor het afhalen moet ik in Venlo persoonlijk verschijnen. Gedoe, dat nodig is geworden door de invoering van het nieuwe Europese biometrische paspoort, wat dat ook moge zijn. Kosten: enkele honderden Euro’s en veel tijd. Maar dan hoef je weer tien jaar niet in Nederland te wonen.

Echt pissig maakt me dat Duitse pasfoto’s niet goed genoeg zijn. De pasfoto’s moeten in Nederland gemaakt worden, of door één van de drie door de Nederlandse ambassade in Berlijn erkende fotografen aldaar. Omdat alle fotografen in Venlo en waarschijnlijk in alle delen des rijks op maandagochtend gesloten zijn moet ik de afspraak nog een keer veranderen. Wat een kinderachtigheid, op het gebied van pasfoto’s nog een potje soevereiniteit te willen handhaven; bah, eilanders!

Paspoort of niet, ik ben toch naar Parijs geweest en ziedaar de mooie kant van Europa: het was gewoon een binnenlands reisje. Theoretisch ben je verplicht een identiteitsbewijs bij je te hebben, maar er was niemand die het wilde zien.

Mooi is ook het nieuwtje dat vijf Europese landen samen de belastingvlucht naar Panama e.d. willen gaan bestrijden. Als dat inderdaad gebeurt kan dat zelfs scoren bij anti-Europeanen. Maar eerst maar eens afwachten of het geen fantasienieuwtje is. De tax havens Groot-Brittanië en Nederland doen begrijpelijkerwijs niet mee.

Zwak, heel zwak was de verkoop van de haven van Piraeus aan de Chinezen voor een lullige nog geen half miljard. Heeft hier dan niemand meer enig strategisch benul?

Parijs, inderdaad. Een bevriend appartement in het 13e. Sinds 1994 was ik niet meer in Parijs geweest; daarvoor dikwijls. Het blijkt nog steeds een stad te zijn waar je blij van wordt; ook het horen en lezen van Frans heeft dat effect. En het is een stad waarin ik me dadelijk (weer) thuis voelde. Dat heeft het gemeen met Londen, Stockholm, Athene en ettelijke andere steden. Ja, Europa bestaat en is volkomen vanzelfsprekend. Waarom zien die anti-Europeanen dat niet? Omdat ze hun matrozen- of varkensmuts nooit buiten Steenbergen steken of hoe hun dorp heet. Maar dat komt weer omdat ze geen vreemde talen kennen. Misschien is Europa alleen leuk voor mensen met middelbare school, en daar leren ze tegenwoordig ook alleen maar Engels.

Naar deel twee

4 reacties

Opgeslagen onder Europa, Persoonlijk

4 Reacties op “Weekje Europa 1

  1. De EU heeft en houdt als enorm nadeel dat ze geen eigen media (kranten/RTV/internet) van zichzelf hebben. Hun verhaal wordt alleen verteld door nationale omroepen en die gooien er hun eigen sausje over. Zij verkopen alleen hun krant in de taal van dat land en voor de nationale omroepen is dat niet anders. Ze hebben niets met de buurlanden, dat zijn geen klanten. En daardoor trekt de EU aan het kortste eind en zal dat op deze manier niet snel veranderen.

  2. En dat is helemaal hun eigen schuld. Waarom niet een ‘Europe Today’ in vijf talen, al zou er de eerste tien jaar geld bij moeten?
    Er was wel een Europese nieuwszender, daar keek ik 25 jaar geleden in Griekenland altijd naar, maar die schijnt niet meer te bestaan.

  3. @Emigrant: Er is iets als Euronieuws geweest, naast het (inmiddels Amerikaanse) Eurosport. Zoiets krijgt geen voet aan de grond en de EU heeft er niet actief aan meegewerkt om er ook maar iets van te maken. Idd zwak en reden dat de EU al snel in het verdomhoekje belandt. Toch denk ik ook dat het erg moeilijk is om op de huidige markt van taalgebiedgebonden kranten en RTV ook maar een beetje marktaandeel te kunnen verwerven. Volgens mij heeft de EU bij aanvang die strijd al opgegeven.

  4. @Ximaar. Maar moet het ‘markt’ zijn? Er zou wat mij betreft de eerste jaren belasstinggeld bij mogen. Waarom kan Metro wel gratis zijn?

Reageer

