Goed en fout

Zou Cameron ten val komen door die paar aandelen van zijn vader in Panama, die hij had of nog heeft, weet ik veel? Daardoor zou de schade voor Groot-Brittannië miljoenen malen groter kunnen worden dan dat beetje gederfde belastingen. Ik zeg maar: Brexit.

Het geval herinnert me aan de uitzonderlijk begaafde jonge medewerker in het vrij grote instituut waar ik werkte. Een financieel genie, maar ook verder uiterst competent: bij het beheer van het gebouw, bij het vinden van oplossingen voor allerlei praktische problemen, attent, vooruitziend, niet te beroerd ook buiten zijn eigenlijke taken een handje toe te steken. Hij was bij ons algemeen gewaardeerd, maar werd op staande voet ontslagen toen de universiteit ontdekte dat hij de catering voor een receptie had besteld bij een bedrijfje van hemzelf, of misschien was het een familielid, dat weet ik niet meer. Zo bracht deze inrichting zich zelf in naam van de zuiverheid schade toe. Zijn opvolger bracht er namelijk heel wat minder van terecht.
(Hoe was die jongen zo goed geworden? Hij kwam uit Kazakhstan en had dus een interessantere biografie dan de doorsnee Duitse medewerker. Hij had op vele gebieden leren improviseren, had sociale intelligentie aangeleerd, kon doorzetten zonder gejammer, kon dienen maar ook zelfstandig zijn. Natuurlijk vond hij na zijn vertrek snel een betere baan.)

Dat Nederland na de Tweede Wereldoorlog zo veel knulliger was dan daarvoor lag volgens mij, behalve aan de moord op de Joden en een aantal ‘goede’ andere Nederlanders, vooral aan de zuiveringen die volgden na 1945. Wie fout was geweest in de oorlog moest weg, ongeacht vakkennis of competentie; wie in het verzet had gezeten kreeg een functie, eveneens ongeacht vakkennis of competentie. Zelfs heel veel later nog; ik zeg maar: Aantjes. Tel uit je winst.

In Griekenland was ik gefascineerd door een hoogleraar die ‘goed’ was binnen het nogal corrupte systeem. Ja, ook hij deed aan verstrengeling van belangen, kende eigenlijk nauwelijks verschil tussen privé en beroepsleven. Om maar één dingetje te noemen, hij liet promovendi zijn tuin doen. Dat klinkt misschien onverdraaglijk, maar hij zorgde later wél voor een baan voor hen, dus dit handelen was in ieders belang en zo werd het ook begrepen. Die promovendi zocht hij overigens uit op competentie in het vak, maar óók op zedelijke kwaliteiten. Hij had een stal van echt goede mensen om zich heen en hij was een goede herder. Er bestonden echter ook hooggeplaatste personen die alléén maar aan hun eigen belang dachten en zich omringden met maffiosi. Die mogelijkheid werd hun door het systeem volop geboden. Maar binnen een fout systeem kun je dus ook goed zijn.

Corruptie en ander fout gedrag werd vanouds geacht in het buitenland plaats te vinden; kortom in de hele wereld behalve in het kleine eigen dorpje dat dapper standhield. Nederland was zuiver en een echt gidsland. Het is hoog tijd ook de laatste resten van dit idee te laten varen. Ik zeg maar: offshore, Zuidas, PVV, VVD, CDA, SP e.v.a. En in ruimer verband: de ‘westerse waarden’—wat een lachertje!

De grootste verontwaardiging over andermans misdragingen is altijd te vinden bij lezers van Telegraaf en Bildzeitung en bij verongelijkte kleine luiden van het PVV-type. Goed is: heilig, niet te links, niet te rechts, seks alleen binnen het huwelijk, schaapachtig braaf. Fout is: knoeien met geld, drugsgebruik (evt. in een ver verleden), verstrengeling van belangen, nazi of communist geweest, seksueel gedoe met kindertjes, homo’s of gedwongen prostitué’s, al is de afkeuring voor buitenechtelijke avonturen per land nogal verschillend. Maar iedereen begrijpt toch dat die heiligheid niet bestaat, zeker ook niet bij de genoemde groep? Ik hoef toch niet werkelijk uit te leggen dat die media-jongens en die kleine luiden net zo fout zijn, maar dan op kleinere schaal? Voor zover heiligheid wel bestaat levert zij alleen saaie mensen op, die voor hogere functies niet geschikt zijn. Okay, Moeder Theresa was een uitzondering (neem ik nu maar aan), maar van haar soort zijn er maar heel weinig.

Die zuiverheidsmanie berooft de wereld vaak van bekwame regeerders en medewerkers. Ik zeg maar: Dominique Strauss-Kahn, bondspresident Wulff, Gunnlaugsson, misschien Cameron, en vele anderen. Wordt de wereld daar werkelijk beter van ? Maar ja, als het goedheidsideaal, hoe leugenachtig ook, wordt opgegeven komen de foute gasten zéker aan de regering. Toch maar politiek correct blijven dan? In ieder geval wat minder gauw klaar staan met de eerste steen graag.

En hoe zit het bij U? Nooit iets gehad met een bonnetje of een ontduikinkje? Of een, eh …?

5 reacties

Opgeslagen onder De mens, Europa, Nederland

5 Reacties op “Goed en fout

  1. Degene die nazegt,”Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen”, heeft ook een belang. Namelijk zijn eigen huid redden omdat de persoon in kwestie niet hoeft te kiezen tussen twee kwaden en het daarmee het risico loopt zelf gestraft te worden omdat hij partij moest kiezen. Destijds waren dat de Romeinen of de Farizee-ers, tegen wie hij vervolgens zei, “Gaat heen en zondig niet meer.” en vervolgens ook zijn eigen weg vervolgde.

  2. Zelf ben ik natuurlijk fantastisch. 😉

    Aantjes werd volgens mij geruimd om de weg vrij te maken voor Lubbers (die overigens de eerste keer niet is gekozen, waardoor ik dat destijds een soort staatsgreep vond.)

    Geheel en al off-topic
    Ben je nu bezig met een verhaal over Jan Böhmermann met de vraag waarom Kaya Yanar niets van zich laat horen? ( http://www.hanscke.nl/?e=1467#ximaar-1604161031 )

  3. @Ximaar: Nee, het geval Böhmermann wou ik maar een keer overslaan; ik word er zo moe van. Ik was de hele week in Parijs; daarover spoedig.

  4. @Emigrant: Hè verdorie, dan voel ik me zo direct nog verplicht hier iets aan te doen. 😉

  5. @Ximaar: Niet iedereen die voor geitenneuker wordt uitgescholden zal dat ook inderdaad zijn. Terwijl anderzijds Duitsland pas sinds 2013 en Nederland sinds 2010 het plegen van seksuele handelingen met dieren strafbaar hebben gesteld. Ik neem aan dat daar gegronde redenen voor waren en dat de geitenneukerij juist in onze streken totaal de pan uit was gerezen. Het gaat dan niet aan, leden van andere volkeren daarmee uit te schelden; een beetje bescheidenheid zou passend zijn.

Reageer

