Kerk behoedt voor NaziDom?

Na de verkiezingen in drie Duitse deelstaten, waarbij de tot Nazidom neigende partij AfD vele stemmen binnenhaalde zijn er meteen analisten op gesprongen. Ik ga hier geen documentatie leveren, maar ik heb gelezen dat de AfD de minste stemmen scoorde in katholieke gebieden waar het kerkelijk leven nog intact is, waar de mensen zich in de kerk geborgen voelen. Daarentegen is zij heel sterk in landelijke, protestante gebieden.
Uit Nederland heb ik ook wel eens zoiets gehoord: dat de PVV in het zuiden massale aanhang heeft in kringen van ex-katholieken.
Ik begrijp dat het wegvallen van een kerkelijk verband mensen onzeker en dus tot een prooi voor rattenvangers maakt. Maar hoe zit het dan met die protestanten? Dat begrijp ik niet.

5 reacties

Opgeslagen onder Godsdienst, Nederland, Politiek

5 Reacties op “Kerk behoedt voor NaziDom?

  1. Al langer probeer ik te achterhalen wat religie doet met de mens.
    Jammer genoeg heb ik geen enkel godsbesef.
    Of het mij onzekerder maakt?
    Rassenhaat en ongelijkheid blijven mij tegenstaan!

    Vriendelijke groet,

  2. Misschien omdat Gauck een voormalige protestante predikant is? En Merkel een protestante dominee’s dochter die lijnrecht denken tijdens haar opleiding is ingegoten? En haar politieke leidraad veel weg heeft van degene die iemand -en zichzelf- moest beschermen, die door de Farizeeërs, dan wel de Romeinen of Het Volk bestraft zou worden, tegen de laatsten zei, “Hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen.” En tegen de verdachte “Gaat heen, zondig niet meer.”
    Wellicht een verklaring dat dan de gezagsgetrouwe en tamelijk lijnrecht denkende Protestanten niet zo snel gaan vloeken in eigen kerk en hun leiders voor schut zetten?

  3. Ik weet niet of de AfD ook zo’n 1-manspartij is die geen leden toelaat. Bij de PVV is alleen Wilders bekend onder de bevolking, de meeste PVV-stemmers zullen moeite hebben om een 2de PVV’er te noemen. Wilders komt daarbij uit Limburg en daar is hij een soort vervanger van de Paus geworden, omdat het CDA daar de greep op de katholieken heeft verloren. Het CDA heeft overigens de greep op hun meeste stemmers verloren, maar voor de protestanten is hier nog altijd de CU en de SGP.

    In Duitsland is de CDU/CSU nog altijd flink groot. Ik weet ook niet of daar de protestanten of katholieken zich niet goed vertegenwoordigd vinden in die partij.

  4. Nee, de AfD is zeker geen eenmans/-vrouwspartij.
    Het zou kunnen dat zéér orthodoxe protestanten zich minder thuis voelen bij het CDU, die te te links is voor hen. Maar het fijne weet ik er niet van.

  5. @Ximaar. In Duitsland is het onmogelijk om als éénmans-partij zonder partijcongres en geen partijcongres aan verkiezingen mee te doen. De Duitse wet stelt eisen die veel strenger zijn. Wilders zou met de structuren van zijn PVV aan geen enkele verkiezing kunnen meedoen.

Reageer

