Balkan Scheierland

Mijn eerste kennis van de grote buitenwereld deed ik op uit de atlas van mijn grootmoeder, een in bruin gebonden boek van ongeveer 1905. Dit bevatte, zoals alle atlassen gedetailleerde kaarten van de Nederlandse provincies en Java, wat minder gedetailleerde van de rest van Indië, de West en Europa, en kleine kaarten van Rusland en de andere werelddelen. Van die kaarten herinner ik mij alleen die van de Balkan, omdat die verbonden was met het gelach van mijn familie. ‘Kijk nou eens goed wat daar staat,’ zeiden ze, en dan las ik: Balkan Scheierland. Lachen, maar niet kwaadaardig.

Maar belangrijker dan de kaarten waren de illustraties achterin. Staalgravures van de watervallen bij Schaffhausen, de Vesuvius, Rome, de Mont Blanc, Jerusalem en nog vele andere plekken. Ruim een halve eeuw heb ik niet aan deze platen gedacht, maar nu zie ik ze weer voor me.

stereoscopeKort daarna ontdekte ik, eveneens bij mijn grootmoeder, de stereoscoop. Nu kwamen er nog foto’s in stereo bij. Van Indië, Florence, maar ook Apeldoorn. Wat was de wereld groot en mooi, en nog geheel uitgevoerd in zwart-wit.

1 reactie

Opgeslagen onder Persoonlijk

Een Reactie op “Balkan Scheierland

  1. Zelf zie ik me nog liggen op de vloer, een kaart van Afrika overtekenend: Mauretanië, Mali, Niger…

Reageer

