Boventanden

De zangleraar zei dat ik mijn boventanden moet laten zien als ik een a zing. Zo niet, gaat die klank eerder in richting o. Ter plekke uitgeprobeerd: het klopt. Maar al dadelijk voelde ik een sterke innerlijke weerstand tegen dit voorstel, en die is nog niet minder geworden. Nee, ik wil mijn boventanden niet laten zien. Ik ben toch geen konijn of Amerikaan?

Het ligt misschien aan de kunstwerken in mijn bovengebit. Op mijn zeventiende had ik een keer een ongelukje; een kleinigheid, behalve dat er van mijn beide boventanden middenvoor een stuk afbrak. Er kwam een ombouw overheen, de technische term wil me niet te binnen schieten. Het zag er tamelijk lelijk uit, maar dat kon me niet veel schelen. Die dingen verslijten, dus jaren later moest het opnieuw, en veel later nog een keer. Die ik nu heb zijn veel beter dan vroeger. Redelijk om aan te zien, maar ook niet zo geweldig mooi. Maar ik heb geen zin om bij voorbeeld 10.000 Euro te gaan uitgeven aan tandartselijk prachtwerk. Als mensen mijn schoonheid willen genieten moeten ze maar naar mijn zielenadel kijken.

Zou het kunnen zijn dat mijn weerstand tegen het tonen van mijn boventanden iets te maken heeft met dit manmoedig verdrongen lijden? Of is het toch eerder een kwestie van goede manieren? Amerikanen zeggen cheese als ze op de foto moeten; daar moet ik niet aan denken. Ik kijk naar het vogeltje.

3 reacties

Opgeslagen onder Muziek, Persoonlijk

3 Reacties op “Boventanden

  1. Natuurlijk zitten de lezers nu allemaal met vertrokken gezichten Aaaa te zingen. Ik in elk geval wel. En het valt op dat de klank inderdaad verandert, ik hoor niet alleen een o/a verschil maar er verandert ook iets mee in mijn keel, er ontstaat bij opgetrokken bovenlip een soort spanning die te horen is. Niet echt een verbetering. Maar ik doe het misschien niet goed.

  2. Volgens mij zijn alle monden verschillend. Waar bij de leraar inderdaad veel tand zichtbaar is, is het bij mij maar weinig. Als ik meer laat zien ontstaat inderdaad spanning en dat kan nooit de bedoeling zijn

  3. Je bent een (zacht)aardig persoon denk ik

Reageer

