Onverenigd Europa

Af en toe zegt een hooggeplaatst persoon dat we in Europa nodig één belastingstelsel moeten hebben; was het onlangs niet weer Schäuble die zoiets beweerde? Ik ben het er van harte mee eens, maar constateer ook dat de stemming er in het huidige Europa niet naar is; integendeel.

Hoe onverenigd Europa is blijkt telkens weer wanneer ik mijn (Duitse) belasting biljet moet invullen. Ik heb een half pensioen uit Nederland en een half uit Duitsland. Daarenboven krijg ik nog een halve Nederlandse AOW, die echter geheel afgetrokken wordt van het Duitse pensioen. Dat laatste gebeurt echter ondeskundig; ze begrijpen bij het pensioenbureau niet wat ze doen, zoals blijkt uit de maandelijkse en jaarlijkse afrekeningen die ik van ze krijg. Om mij niet schuldig te maken aan bedrog deel ik het telkens mee als de AOW gewijzigd wordt, zodat ze het bedrag kunnen aanpassen. Maar daarmee kunnen ze niets aanvangen; de ambtenaar heeft geen idee waar en hoe hij dat zou moeten boeken en schreef mij timide dat het niet nodig is dat het gehele bedrag zo precies afgetrokken wordt.

En dan de belastingen. Twee inkomens uit twee landen: mijn belastingconsulent heeft er twee dagen op gezeten. Ik heb hem al mijn Nederlandse papieren en jaaroverzichten gegeven, waarvan de meeste gelukkig te samen met een Duitse vertaling worden aangeleverd. Van mijn Duitse pensioenpapier begreep hij ook niets, althans niet van het gedeelte over die AOW. En is mijn Nederlandse pensioen nu inkomen uit arbeid, of is het veeleer de opbrengst van een kapitaal? Hij meende het laatste. Ik begrijp er niets van, maar zijn voorstel werd door de inspecteur van de belastingen overgenomen, waarschijnlijk, zoals hij zei, omdat ook die panisch wordt van dit soort onderwerpen en het zelfs bij beste wil niet zou kunnen narekenen. Of daar die twee dagen niet voor wil nemen.

En dit zijn nog maar twee Europese landen, beide redelijk georganiseerd. Hoe zou het zijn als de onroerendgoedbelasting van mijn (denkbeeldige) zomerhuis op Cyprus nog verrekend moest worden, of de vermogensbelasting op mijn (dito) beleggingen in Litouwen?

Van de ziektekostenverzekering zou ik eenzelfde lied kunnen zingen.

10 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Pensioen

10 Reacties op “Onverenigd Europa

  1. Een uniform belastingstelsel zullen wij niet meer meemaken.
    Een Verenigd Europa bestaand uit alle Europese landen blijkt al net zo onmogelijk te zijn.
    Of ik nu zo blij moet zijn met een vooraf ingevuld Nederlands belastingformulier weet ik niet. Het is in ieder geval een stuk makkelijker.

    Vriendelijke groet,

  2. Ik hoop op het Griekse belastingstelsel voor Europa 🙂

  3. Emigrant

    Arme mensen betalen veel, rijke weinig of helemaal niets? Dat meen je toch niet?

  4. Natascha

    Inderdaad, vooral met belastingen merk je dat Europa lange van verenigd is. Mijn ouders hebben in Nederland dezelfde situatie met een deelpensioen uit Engeland. Dat lijkt beter geregeld te zijn dan jouw situatie. Ik heb wel lang geleden een erfenis uit Engeland gekregen waar ik in geen van beide landen ooit belasting over heb betaald.
    Dat het tussen Nederland en Duitsland belastingtechnisch niet lekker loopt, weten we al vele jaren. Pepijn heeft eens 6 maanden in Hamburg gewerkt, bijna precies de helft van een kalenderjaar. Dat moet al iets van 2003 of zo geweest zijn. Dit leverde komische situaties op bij de belastingaangifte. Uiteindelijk hebben zowel de Duitse als de Nederlandse belastingdienst hem de maximale vrije voet voor een jaar gegeven, aangezien ze het niet meer wisten. Effectief heeft hij dat jaar dus geen belasting betaald, en naar ik mij kan herinneren zelfs redelijk wat geld terug gehad.

    Wij wonen natuurlijk slechts een paar kilometer van de Tsjechische grens, en hebben 50% Tsjechische medewerkers. Dat leidt ook regelmatig tot idiote situaties met ambtenarij. Zo hebben we een medewerkster die noodgedwongen in 2 landen ziekenfondspremie betaalt, zij mocht ook meer dan 2 jaar wachten totdat de kinderbijslag eindelijk werd uitbetaald, omdat de ambtenarij niet kon checken wat ze in Tsjechie kreeg. Ieder jaar moet ze hier weer naar de belastingdienst om haar Lohnsteuerklasse opnieuw te laten vaststellen, en dat terwijl er nooit iets verandert.

    Breek me de bek ook niet open over BTW. We kunnen effectief niets kopen in winkels in Tsjechie en daar de Tsjechische BTW over terug krijgen. Je moet daarvoor een verzoekschrift in het Tsjechisch aan de belastingdienst in Praag sturen, maar we spreken geen Tsjechisch en de kans op succes is zowiezo erg klein. Het is in alle EU-landen zo, een actief ontmoedigingsbeleid wat de lidstaten waarschijnlijk veel geld oplevert aan nooit terug geclaimde BTW. In de praktijk vragen we ook geen nederlandse BTW terug als we tijdens bezoekjes aan het thuisfront iets kopen voor het hotel, veel te omslachtig.

    Ik weet dat er veel gemopperd wordt over de IBAN-banknummers, maar voor Eurozone-burgers met een relatie met een ander Eurozoneland is het een verademing. Geld overmaken is zo makkelijk geworden én gratis.

  5. @Natascha: Dus aan de BTW verdienen ze, maar aan de rest van de warboel verdien ik geloof ik, net als Pepijn indertijd. Ik heb namelijk de indruk dat ik te weinig belasting betaal — maar ik ga maar geen slapende honden wakker maken. Ze slapen zo graag. De consulent zegt dat het zo OK is; ik heb hem geïnstrueerd nooit iets onwettigs te doen.

    Toen ik achttien jaar geleden iets van mijn vader erfde kreeg ik een aanslag uit Nederland, waarin men meteen aankondigde dat het bedrag, als ik niet zou betalen, op mijn moeder zou worden verhaald. Terwijl ik in Duitsland belastingplichtig ben en je hier tot ik meen € 440.000 belastingvrij mag erven.

    Ja, de IBAN-nummers zijn een zegen.

  6. Natascha

    Je moet volgens EU recht belasting betalen in het land van de overledene, al helemaal als je een binding hebt met dat land (bijvoorbeeld nationaliteit). Voor mij pakte dat goed uit, aangezien het Britse erfrecht erg hoge vrijstellingen kent, ook voor verdere verwanten (het was de man van mijn tante). Ik ben ook Britse, dus was binding aangetoond. Jij had pech, want nederlands erfrecht is gewoon graaien. Had ik in NL mogen afrekenen, dan had ik een exorbitant bedrag mogen aftikken omdat een aangetrouwde oom volgens ned. erfrecht niks van je is. Voor de vermogensbelasting is de ned. staat ook niet meer langsgeweest, toen zat ik al in Duitsland. En van een Brits staatsburger in Duitsland plukken, dat doen ze maar niet.

  7. Dit is ook precies waar voor mij de schoen der EU wringt. Wel veel tijd en geld besteden aan een slap EU parlement, die maar over 1/3de iets te zeggen heeft. En niets doen aan harmonisatie van belastingen of invoering van 1 stopcontact of 1 spanningsysteem voor de treinen. Bij de treinen wijkt NL af van B en D en het zou een uitkomst voor de grensgangers zijn als de halfuurlijkse regiotreinen uit Hanover, Koblenz en Siegen gewoon door kunnen rijden tot Hengelo, Arnhem en Sittard. In de USA en Canada bestaat maar 1 stopcontact en in de EU zijn er een stuk of 20. Zelfs tussen Belgie en Nederland is er al een verschil.

    Volgens mij is het ook nog altijd zo dat de belastingverschillen tussen Nederland en België nog altijd anders zijn. Bij de 1 moet je inkomensbelasting betalen in het land waar je werkt en bij de ander in het land waar je woont. Dus ga je dichtbij de grens wonen en in het buurland werken. Daar zijn dan weer allerlei noodwetjes voor, maar het echte verschil moeten ze eerst eens aanpakken. De EU zou een onderzoek moeten doen naar de effectiviteit en dan het beste systeem door de lidstaten in moet laten voeren. (Volgens mij geen heffing op arbeid, maar op grondstoffen en iets op vermogen.) Maar ja, de beste stekker is door Cenelec (van de EU) al 30 jaar geleden bedacht en is in nog geen 1 land ingevoerd.

    Los daarvan heb je sociale en andere verzekeringen die per land verschillen. Vaak wordt dat als belasting gezien, maar zo ver ik weet moet het kostendekkend zijn en mag een overheid er niet aan verdienen.

    En dan heb je nog de gemeentelijke, provinciale en waterschapsbelastingen die binnen NL al enorm verschillen en tussen landen waarschijnlijk nog veel meer.

  8. Natascha

    Zo slecht hebben we het nog niet met stekkers: overal 220-240 en in de meeste landen passen ze. We zijn in Brazilie geweest; daar rijd je 2 uur naar de volgende miljoenenstad en ineens is het een ander voltage en ander stopcontact. En dat in 1 land… wat een drama….

  9. @Natascha: Voor een ‘normale’ stekker valt het erg mee, die worden zo gemaakt dat ze in diverse stopcontacten kunnen. Maar een geaarde Nederlandse stekker past niet in een Belgisch geaard stopcontact. Omgekeerd wel en daarom worden er tegenwoordig Belgische stekkers aan onze boormachines e.d. gezet.

  10. Zo zie je maar: we worden gewoon overgenomen door Brussel !
    Toen ik in 1968 naar Leiden verhuisde werd ik geconfronteerd met 127 volt.

Reageer

