Verlos ons van den boze

In Wheaton College, een ‘evangelisch’-christelijke school voor de Liberal Arts onder de rook van Chicago, was er een akkefietje met een lerares die een hoofddoek droeg. Let wel: een christelijke lerares, die hem droeg uit protest tegen de anti-islam-hetze die door de VS getrumpetterd wordt. Een goede en algemeen gewaardeerde lerares, en dat ding stond haar goed. Nog erger dan die doek was haar overtuiging dat christenen en moslims eigenlijk dezelfde God aanbaden. Kortom, die moest weg, en in de geest van christelijke deemoed en verzoening is er, na het uitspreken van wederzijdse waardering, een overeenkomst over haar vertrek bereikt.

Maar daar gaat het me nu niet om. Toen ik die school eens bekeek vond ik niet alleen fraaie gebouwen en smetteloze gazons, maar ook een ‘doctrinal statement’, zeg maar geloofsbelijdenis. Als U de VS kent verbaast die U misschien niet, maar voor mij was zij een tamelijke verrassing. De gehele tekst vindt U hier. Ik licht er enkele punten uit die, voor zover ik kan overzien, wat pregnanter zijn dan de hier gebruikelijke christelijke geloofsbelijdenissen:

God schiep de hemelen en de aarde uit niets door Zijn gesproken woord en voor Zijn eigen glorie.

Wij geloven dat God Adam en Eva, de historische ouders van het gehele menselijke ras, direct heeft geschapen.

Wij geloven in het bestaan van Satan en boze machten, en dat deze door God verslagen zijn in het kruis van Christus.

Wij geloven in de lichamelijke opstanding van de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen, in de eeuwige bestraffing van de verlorenen en de eeuwige zaligheid van de geredden.

Geloof in Satan als persoon en in de eeuwige straf in de hel, dat hoor je in West-Europa niet meer zo vaak. En de lichamelijke opstanding is bij ons allang vergeten. In de hemel wordt vaak nog wel geloofd, omdat mensen die gratis of op een koopje menen te krijgen.

Het is wel consequent: als de of het Boze je geen angst meer zou aanjagen, en als er geen lichaam was dat de pijn van de straf voelde tot in eeuwigheid kon je de tent wel sluiten.

2 reacties

Opgeslagen onder Godsdienst

2 Reacties op “Verlos ons van den boze

  1. Satan of God ik heb er beiden weinig mee.

    Ongelovige groet,

  2. De Verlichting smoorde te onzent zulke concepties. Maar de achterlijkste calvinisten vonden in de VS hun beloofde land.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s