Late wetenschap

Dezer dagen zit ik te schrijven aan een wetenschappelijk artikel over de hidjra van de profeet Mohammed, de emigratie van Mekka naar Medina in 622. Het mag niet meer dan 2000 woorden beslaan, maar zal wereldwijd gelezen worden, want het is voor de Encyclopaedia of Islam. Een leuke klus, vooral omdat mijn leven nu achter mij ligt, niets er meer toe doet en ik dus niet meer hoef te tobben. Tien jaar geleden zou ik vreselijk geleden hebben tijdens het werken, of liever gezegd het niet-werken, aan zoiets voor een groot publiek, maar dat schijnt over te zijn.

Het is ook leuk omdat het zo weinig woorden mogen zijn, terwijl er toch een heleboel in moet staan. En het wordt Grundlagenforschung! Nee, geen samenvatting van wat anderen geschreven hebben, zoals voor minder degelijke encyclopedieën gedaan wordt. Ik begin bij nul, bekijk alle bronnen en heb al enkele ideeën over dit onderwerp die nog niemand heeft gedacht. Het wordt zo origineel dat het zelfs nog maar af te wachten is of de redactie het zal accepteren. Vaak horen de mensen immers liever wat ze al weten.

Anders komt het in mijn bloek, maar ik zie toch wel graag weer eens iets gedrukt. Zelfs ik heb af en toe wat erkenning nodig: een zacht en anoniem applausje uit verre landen, gespreid over jaren; dat is genoeg.

Naschrift 22.2.2016: De redactie heeft het artikel met enthousiasme geaccepteerd.

1 reactie

Opgeslagen onder Geschiedschrijving, Schrijven

Een Reactie op “Late wetenschap

  1. Mooie klus, en plezierig dat de plankenkoorts over is. Ik heb als leek met veel plezier al veel gelezen hier over Islam-gerelateerde onderwerpen, en heb alle vertrouwen in een degelijk en boeiend resultaat.

Reageer

