Oosterse adventsstorm

LindtPaleisWat zijn analfabete islamhaters soms toch grappig! In Duitsland worden omstreeks deze tijd adventkalenders in de handel gebracht: een afbeelding, bij voorbeeld van een kerstboom, met luikjes erin waarvan je er telkens een kunt open maken en dan een kleine verrassing aantreft. Dat doet ook de chocoladefabrikant Lindt. Zij hebben sinds tien jaar dezelfde adventskalender, die een oosters fantasiepaleis voorstelt en luistert naar de naam 1001 Nacht Weihnachtstraum.

Daarover is nu in het internet ineens een zg. shitstorm onstaan: het afgebeelde gebouw zou een moskee zijn en de chocoladefirma zou daarmee in het gevlei van de nieuwe cliënteel uit het Nabije Oosten willen komen. Een gerede aanleiding om er maar weer eens een portie haat jegens moslims of vluchtelingen uit te gooien en op te roepen tot een boycott van Lindt-producten.

Lindt heeft een kalmerende tekst de kosmos in gestuurd en slaat daarbij de plank behoorlijk mis: ‘Laten we daarom ook de culturele achtergrond van het kerstfeest respecteren. De verpakking is een visualisering van de toenmalige plaatselijke leefomstandigheden. Daartoe behoort ook architectuur en cultuur zoals die in de oriëntaalse wereld omstreeks Christus’ geboorte geweest zou kunnen zijn.’ Natuurlijk, meneer Lindt: geen plaats in de herberg, dan maar naar de Efteling.

Blijkbaar is het Nabije Oosten voor iedereen moeilijk. Lindt chocola is overigens erg lekker, vooral in de variant Lindor. Noch vluchtelingen, noch wrokkende bijstandstrekkers kunnen die betalen.

9 reacties

Opgeslagen onder Chocolade, Duitsland, Europa, Islam, Vluchtelingen

9 Reacties op “Oosterse adventsstorm

  1. O o o! Ik denk wel eens dat er mensen zijn die genieten van, -of misschien wel verslaafd zijn aan- verontwaardiging, zo zijn ze er alsmaar naar op zoek.
    Over chocola: De lekkerste die er bestaat is toch gewoon pure Verkade, echt waar! En al jarenlang nog fairtrade ook. En veel goedkoper dan Lindt, maar ze hebben dan ook heel simpele wikkeltjes waar je je met geen mogelijkheid over kunt opwinden.

  2. Verkade heb ik al vele jaren niet gehad. Maar is die ook unendlich zart schmelzend, zoals Lindt?

  3. Hij is gewoon lekker 😉

  4. Trijntje

    Als ik deze afbeelding zie in de context van een adventskalender, dan denk ik eerder aan kerken in Rusland of iets dergelijks.
    Ik houd ook erg van Verkade, en ben inderdaad blij dat die fairtrade is,en van Tony Chocolonely; die doen heel erg hun best om chocola zoveel mogelijk slaafvrij te laten produceren.
    Ik kan het niet vergelijken met Lindt; kan me niet herinneren die gegeten te hebben.

  5. Als de stroom vluchtelingen uit het Oosten – zouden er geen wijze mannen tussen kunnen zitten? – een vloed van zulke prachtige kleuren in illustraties en mode zou kunnen bewerkstelligen, zou het geweldig zijn. Ongelofelijk hoe sommige mensen een samenzwering in alles zien. Alsof er meer vluchtelingen zouden komen omdat er een oosters-uitziende adventskalender gemaakt wordt! Lindt is inderdaad erg lekker, maar Verkade en Tony Chocolonely ook.

  6. Nog even hoor. Verkade, pfff. Cote d’Or en anders niet, als het gaat om een reep. Oké, handgemaakte Brusselse bonbons zijn nog beter maar dat is meteen champions league.

  7. Ik ben zelf geen grote chocolade-eter. Verkade’s chcoladeletters waren het in mijn jeugd, en Droste flikken; daarna Cadbury’s Dairy Milk. Toen jarenlang niets en nu nuttig ik af en toe iets van Lindt. Vooral eind december, want dan hangt dat hier in kerstbomen.
    Maar hoe Verkade smaakte, nee dat herinner ik me echt niet.

  8. Trijntje

    Tja, ik houd van Verkade, en niet zo veel van Cote d’Or.
    Een van mijn zwagers zou precies kunnen uitleggen wat de achtergrond daarvan is: hij weet vrijwel alles van de samenstelling van allerlei soorten chocola, en wat de verschillen zijn in samenstelling tussen de merken.
    Hij is bezig met zelf een bedrijfje op te zetten voor het maken van chocola, helemaal vanuit de grondstoffen, die hij denk ik nog het liefst persoonlijk uit de landen van herkomst zou halen.
    Hij heeft een heel andere chocolavoorkeur dan ik; en verklaart dat inderdaad uit de grondstoffen, en de samenstelling van de verschillende merken. Dat leidt volstrekt niet tot ruzie; we gaan daar heel relaxt mee om.
    Droste flikken, die hadden we vroeger thuis ook, en die vind ik ook nog wel lekker. En Milka.

  9. Wat is het leven toch lekker zoet vermits het goed wordt verpakt. De overtollige letters, Sinterklazen, Kerstmanneke’s en kerstboomversiering van chocolade laten zich tenminste nog vrij eenvoudig tot paashazen transformeren.

Reageer

