Duits

Vorige week was ik even in Lelystad en ik zocht een apotheek. In Duitsland is ieder tweede huis een apotheek, maar in Nederland zijn die dingen goed verstopt. Ik sprak dus op straat een mevrouw met een kind aan, van wie ik dacht dat ze er wel een zou weten. Dat deed ze, en na drie woorden van haar merkte ik dat ze een Duitse was. Ze moet mijn merken hebben gemerkt, want ze onderbrak zich zelf en vroeg, of ik een Duitser was. Van pure verbouwereerdheid antwoordde ik met ‘ja’. Het gesprekje ging verder in het Duits en ik bedacht meteen dat ik nu geen taalfouten mocht maken.

Wat had ik tegen haar gezegd? ‘Mevrouw, weet u hier misschien ergens een apotheek?’ zoiets. Een perfecte Nederlandse zin dus, maar blijkbaar toch met een accentje. Of moet je tegenwoordig zeggen: ‘Hey, weet jij hier ..?’

Als Duitser was ik verder toch niet overtuigend. Ik heb de info over die apotheek ter kennis genomen, heb haar bedankt en ben doorgelopen. Een echte Duitser had misschien even gevraagd wat zij daar deed. Of een gebaar gemaakt van wij-samen-in-deze-wildernis.

De apotheek had overigens niet wat ik zocht: keeltabletten. Misschien is het ook wel heel Duits om een opkomende keelpijn met tabletten te willen bestrijden.

5 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Nederland

5 Reacties op “Duits

  1. De grote drogisterijketens in Nederland willen je hier graag van alles voor verkopen. Tabletten, druppels, drankjes en smeerseltjes in overvloed. Het begeleidende praatje zal doorspekt zijn met medische termen. Maar of het werkt …….

    Beterende groet,

  2. Beterschap, het best op eigen kracht!

  3. Geholpen door thee met rum en honing denk ik dat ik morgen weer de oude ben.

  4. Trijntje

    Net wat Rob al zei: voor zo iets gaan Nederlanders naar een drogist. Er zijn dan ook meer drogisten dan apothekers in Nederland: Kruidvat, D-A, Etos, om maar een paar grote ketens te noemen. Je kunt er van alles kopen, tegen hoofdpijn, spierpijn, keelpijn; verder vitamines in allerlei soorten, pleisters enzovoort. Vaak zijn die ook te koop in filialen van supermarkten.

    Ze zijn verplicht je te vragen of je voldoende weet van het medicijn dat je aanschaft; en er moet in elke vestiging iemand zijn die enig verstand heeft van de medicijnen, en die je desgewenst kan inlichten over de werking ervan, mogelijke bijwerkingen en dergelijke. In de praktijk wordt daar denk ik nauwelijks gebruik van gemaakt. En ook die vraag wordt niet altijd gesteld, zeker niet in de supermarkt.

    Apotheken zijn er voornamelijk voor medicatie die is voorgeschreven door de arts. Meestal heb je dan ook een eigen apotheek die bijhoudt wat je aan voorgeschreven medicijnen gebruikt, en er mede op toeziet dat je geen combinaties gaat gebruiken die elkaar tegen zouden kunnen werken.
    Als je een medicijn voor het eerst krijgt voorgeschreven geven ze je sowieso info over hoe je het moet gebruiken en dergelijke.
    Ik kom enkele keren per jaar in mijn eigen apotheek om er de mij voorgeschreven oogdruppels te halen. In Nederlandse apotheken komen zelden mensen om ‘zomaar’ medicijnen te kopen.
    Toch verbaast het me dat de apotheek geen keeltabletten verkocht.

  5. Dat was inderdaad een blunder van mij als Nederlander, dat ik niet aan een drogist dacht. Laten we maar aannemen dat het aan mijn verkouden, gewatteerde hoofd lag.

    De apotheek verkocht die tabletten wel, maar had ze niet in voorraad.

    Ook in een supermarkt ben ik als niet-Nederlander door het winkelmandje gevallen. Ik moest € 15,02 betalen, gaf papiergeld en zei dat ik er wel twee cent bij had. Fout! Vijftien Euro, zei de caissière, afrondend.

    Dus bij stress of zoals in dit geval bij verminderde lichamelijke conditie doe ik intercultureeel domme dingen. Laatst kwam het omgekeerde ook in Duitsland voor. In een situatie waarin veel dingen tesamen kwamen en wat verwarrend waren, zei ik: Können Sie bitte ein Taxi bellen? terwijl ik heel goed weet dat dat fout is.

Reageer

