Historisch 2: Abd al-Malik

Enkele dagen geleden deed ik mijn voornemen kond, een nieuw lees- en allicht ook schrijfproject aan te snijden, over de oude Arabische kalief ‘Abd al-Malik. Ik ben me enthousiast aan het inlezen, maar ik vind het nu al moeilijk. De keus was, dacht ik, tussen een historische roman en een populairwetenschappelijk geschiedwerkje. Van die roman is het zeer onzeker of ik zoiets zou kunnen schrijven; dat andere krijg ik eerder voor elkaar, omdat het lijkt op de schetsen die ik aflever in mijn vakbloek. Maar bij het lezen en voorbereiden krijg ik tegenwind uit een onverwachte hoek: de wetenschap! Steeds weer dreig ik af te glijden in de wetenschap. Dat zou fataal zijn: ik houd niet van wetenschap, ik ben er niet goed in, zij is erg tijdrovend en zou zelfs mijn laatste levensfase geheel kunnen bederven.

Hou het luchtig! Het mooiste is toch altijd als je iets belangrijks zegt vanuit de losse pols.

4 reacties

Opgeslagen onder Bildung und Uni, Geschiedschrijving, Nabije Oosten, Persoonlijk

4 Reacties op “Historisch 2: Abd al-Malik

  1. Het moet natuurlijk geen loos geblaat worden. 🙂

  2. Nee. Maar zo loos blaat ik meestal niet. Het mooiste lijkt het me, als jonge frisse geleerden dan later gaan uitzoeken of het ook in details klopt.

  3. Zelf een vorm bedenken die aansluit bij wat je er over kwijt wilt. Dwz ik vind dat bloek-idee al zoiets. Alles zeer wetenschappelijk onderbouwen vreet tijd en maakt dingen saai. Voor je het weet kan je alles tegen elkaar wegstrepen en hou je niets over. Toch wil je ook geen onzin uitkramen en dat is natuurlijk een van de redenen om je in te lezen.

    Bestaat er ook een vorm om eerst een algemene schets te maken en dat later aan te vullen met uitdiepingen die je belangrijk vindt?

  4. Daar ben ik feitelijk al mee bezig met het skeletje dat ik opzet. De links op de blz. http://wp.me/p1phO7-1M6

Reageer

